Welke ingrediënten mogen vegetariërs niet?

Ik bedoel echt ingrediënten als gelatine; zijn er nog meer ingrediënten waar dierenspul in verwerkt is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vegetariers 'mogen' alles gewoon eten hoor :)

Het beste antwoord

Vegetariër is een ruim begrip. Iedereen die vlees en vis mijdt kan zichzelf al vegetariër noemen. Sommigen, die vlees mijden en wel vis eten, noemen zichzelf ook al vegetariër. Dit is een misvatting die (in België toch) vaak voorkomt, en krijg je een stuk vis op je bord als je op een familiefeestje een vegetarisch menu besteld. Mensen die geen vis eten worden pescotariër genoemd.
De standaard hantering van de definitie is "iemand die geen producten van gedode dieren eet". Als je deze in het doortrekt, wat strenge vegetariërs soms doen, komen daar vele kazen (stremsel), snoepjes, taart en puddings/yoghurts (gelatine), snacks gebakken in dierlijk vet enz... bij. Vaak wordt ook leer gemeden. Ook kaviaar wordt meestal gemeden door vegetariërs, omdat de steur standaard wordt gedood voor haar eitjes.

De meest voorkomende vegetariërs zijn dus degene die vlees noch vis eten, maar verder redelijke "los" zijn daarin (gelatine, stremsel, leer,...). Vanaf dan kun je jezelf officieel vegetariër noemen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je op zoek gaat naar dingen waar dode dieren voor worden gebruikt, mag je helaas bijna niets meer eten.

Vele producten "kunnen sporen van" bevatten. Dan kun je kiezen of je dit eet of niet. Ook chocolade bevat vaak sporen van insecten. Verder is heel random. De meeste yoghurt van bvb. Danone bevatten gelatine. Andere yoghurts soms ook, soms niet. Sommige snoepjes (zure matjes, zachte vampierentanden en zachte aardbeien) bevatten geen gelatine, maar verder standaard wel. Ook worden wijn en fruitsappen (vooral helder appelsap) geklaard met behulp van dierlijke (rest)producten, zoals bijvoorbeeld de houdbare sappen in brik van de AH. Ook producten met toegevoegde vitamine B12 bevat soms viscomponenten om de vitamine te binden met het product.

Helaas is er geen lijstje, elk merk en elke fabriek gebruikt een ander recept, al dan niet met vegetarische producten. Wel kun je lijstjes met vegetarische kazen, yoghurts, snoepjes en dergelijke vinden. Ook in de natuurvoedingswinkel is quasi alles in vegetarische versie te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meest interessante beschrijving van alle variaties van vegetarisme staat volgens mij op http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarian.

Andere antwoorden (6)

Het is niet dat ze het niet mogen, maar ze kiezen er voor om het niet te willen consumeren. Vegetariërs eten geen vlees, dat is het in principe. Alleen veganisten willen niets van wat via dieren verkregen is. Geen gelatine, geen leren kleding, geen honing, enzovoort.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens! Heb ook heel lang geprobeert geen gelatine te eten, tot op rendag ik dacht: ik ben vegetarier en eet geen vlees. Dieren worden niet voor hun gelatine geslacht, en als er geen gelatineproducten gemaakt zouden worden, zou er alleen maar meer afval zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kira: Je gebruikt een slecht argument: Een koe wordt ook niet doodgemaakt speciaal voor _mijn_ biefstukje...
Als je zo redeneert heeft het (voor de beesten) geen zin om vegetarier te worden.
Rode kleurstof (denk aan de rode M&M's) zijn gemaakt van schildluizen. Op de verpakking te vinden als E120. (Deze wist ik toevallig uit mijn hoofd).
In de onderstaande bron die ik gevonden heb staan meer nummers van dierlijke toevoegingen in producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongedierte (als je spinnen daaronder rekent) doden heeft niets met wel of geen vegetarier zijn te maken.
Dat hangt er mede van af hoe strikt de vegetariër is. Dit artikel bevat een overzicht van producten/ingrediënten waar dierlijke bestanddelen in (kunnen) zitten:
http://www.vegetariers.nl/voeding/veelgestelde-vragen/vegetarische-instinkers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 1
Fijne site! Ga ik eens op mijn gemakje lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie link!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
super artikel!
Veel vegetariers eten geen stremsel, dit is een bindmiddel is kaas gemaakt van koeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kroepoek is gemaakt van garnalen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef geen ongenuanceerde reacties! Ik weet tenminste waarover ik het heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correct +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mensen weten niet dat wat zij kennen als 'standaard kroepoek' van garnalen gemaakt is. Dit is vast waar Sjengske op doelde in haar antwoord en dus een heel nuttig antwoord i.m.o. + :) Gelukkig zijn er ook lekkere vegetarische kroepoek varianten zoals panteao al aangaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@skeeto inderdaad, "standaard" kroepoek is vegetarisch. Na vele jaren vegetariër te zijn geweest (en nog steeds) kwam ik daar pas achter, ondanks dat ik best kritisch op de samenstelling van mij voeding ben. Thnx ;-)
Weipoeder mijd ik ook. Dat is weer een restant van dierlijk stremsel.