Moet je havervlokken koken, of mag je die zo ook opeten?

Ik heb geen enkele moeite met verteren van rauwe havervlokken, ik eet dit zelfs liever dan gekookt, maar is gekookt misschien gezonder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Net zoals vrijwel alle soorten granen, bevat haver geen toxines die je per se moet inactiveren door het kookproces, dus in principe is er niets verkeerd aan het eten van rauwe havervlokken.
Wel is het zo dat na het koken, zijn de voedingsstoffen in haver beter verteerbaar en zal je lichaam nog beter het beste uit haver weten te halen.
Gedenaturaliseerde eiwitten zijn in het algemeen beter verteerbaar, de vezels zullen beter oplossen (en dus ook beter zijn 'werk' doen in je maag-darm kanaal), en hoewel je een zekere % van de vitamines zal inactiveren, doordat de rest van de vitamines beter beschikbaar zullen zijn, wordt dit ruimschoots gecompenseerd.

Dat staat overigens los van het feit of je 'voelt' dat je rauwe havervlokken prima kan verteren. Je krijgt geen last van, maar de beschikbaarheid van voedingsstoffen in je voedsel is vaak groter ná het koken.

Als je overigens voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt via andere voedsel, zie ik geen kwaad in het eten van rauwe havervlokken.

Check even de link op de Engelse Wikipedia voor uitgebreide info over haver ("oat"), en mogelijke problemen vanwege consumptie (die je overigens niet oplost door haver te koken)

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens, tenzij je speciale havervlokken koopt (die wel verkrijgbaar zijn, maar lang niet overal), voor de productie van de vlokken is een verhitting stap nodig, dus helemaal rauw zul je de havervlokken waarschijnlijk niet eten.

Check even de tweede link voor het proces van fabricage van muesli (vergelijkbaar met havervlokken)