Voor mannen wel. Tofu wordt gemaakt uit soja bonen welke stoffen bevatten die sterk op vrouwelijke hormonen lijken. Dit kan de hormoonhuishouding bij mannen verstoren en bv stimulatie van vrouwelijke vormen tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je verder geen uitgebalanceerd eetpatroon hebt wel. Ook ligt het aan je leeftijd. Kinderen en ouderen hebben vitamine b12 nodig en dit krijg je niet binnen als je alleen tofu eet. Zorg ervoor dat je gevarieerd eet. Zuivel en eieren horen daar ook bij. Als je geen vlees wilt eten, zorg er dan voor dat je voedsel tot je neemt waar genoeg ijzer en vitamine b12 in zit. Kijk eens op de site van het voedingscentrum. Daar staan veel tips voor een gezond eetpatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dagelijks tofu eet ter vervanging van vlees is daar niets mis mee. Tofu is hartstikke gezond.

Natuurlijk moet je daarnaast ook gewoon andere dingen eten, zoals groenten, enz., maar dat was je vast wel van plan, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afwisseling is beter, en zoals hierbiven beschreven, is teveel tofu voor mannen niet aan te raden.
Een eentonig voedingspatroon is ongezond. Elke dag tofu eten kan dus geen kwaad (mits met mate, zoals Jelle ook aangeeft zeker voor mannen), je moet er alleen wel op letten dat je voldoende andere voedingsstoffen binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon variatie aanbrengen in je voedingspatroon. Bijvoorbeeld elke dag een ander soort peulvrucht: kikkererwten, bruine bonen, doperwtjes, witte bonen, aduki bonen etc..

Koop een goed kookboek ("De Dikke Vegetariër").
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA . 2 Engelse Universiteiten hebben ontdekt dat er verband bestaat tussen dementie ,geheugenverlies en het veel eten van tofu. De ene universiteit heet Loughborough en de andere universiteit zetelt in Oxford.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als oudere mensen sojaproducten eten , blijft hun denkvermogen langer goed. Nu blijkt idd uit studies dat veel Tofu eten op middelbare leeftijd net het tegenovergestelde effect heeft : er is een risico op aantasting van je denkvermogen als je dan ouder wordt. Dat risico is er, dixit die studies, enkel als je véél tofu eet. Tempé, een vergelijkbaar product, heeft deze nare eigenschap niet. Allicht komt dat omdat Tempé een hoge dosis aan foliumzuur bevat.
Nu is tofu nog altijd gezonder dan elke dag salami eten bv.. Het is trouwens nooit goed van gelijk wat dagelijks te eten (uitgezonderd dan de basisproducten, zoals volkorenbrood en volle rijst).Je moet afwisselen, omdat je lichaam verschillende stoffen nodig heeft. Eet je elke dag hetzelfde of zeer eenzijdig, dan krijgt je lichaam deze variatie aan stoffen niet binnen. Dat geldt trouwens ook bij zeer gezonde producten : variatie is gewenst.
Voor de rest : bekijk het wat met je gezond verstand. Er is zo een fixatie momenteel ivm gezondheid, dat je soms door het bos de bomen niet meer ziet. De ene studie zegt dat je veel melk moet drinken, de andere waarschuwt om alle dierlijke producten te vermijden. Dan lees je weer dat je elke dag rode wijn moet drinken voor de antioxidanten, dat lees je weer dat alle alcohol uit den boze is. Vervolgens zeggen studies dat een klein beetje roken goed is tegen bepaalde ziektes (bv. psoriasis) en dan weer andere dat je ook van één sigaret per dag zwaar risico loopt voor allerlei narigheden.
Dus laat je niet té hard van de wijs brengen door wat je leest of hoort, weldra zegt men het tegenovergestelde. Bedenk dat veel studies worden uitgevoerd in opdracht van de industrie, en dat je met wat handigheid in elke studie kan bewijzen wat je maar wil. Zomaar afgaan op alles wat men zegt maakt je op de duur tureluurs en dat is nog veel slechter voor je denkvermogen dan tofu!
Los daarvan zou ik adviseren om Tofu af te wisselen met andere vleesvervangers, niet voor je geestelijk vermogen dus maar wel voor het bekomen van een evenwichtig eetpatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eenvoudige volkswijsheid zegt "alles waar "te" voor staat is niet goed, met uitzondering van TEvreden". Kort door de bocht geldt dit voor alles. Het voedingscentrum raadt aan te variëren (www.voedingscentrum.nl). Ons bedrijf NVF met het tofumerk "Super Tahoe" leeft van de verkoop en productie van tofu, maar sluit zich wel aan bij de aanbevelingen van het voedingscentrum. Overigens doen allerlei verhalen de ronde dat tofu een rol zou spelen bij het ontstaan van geheugenverlies. Dit is grote onzin. Er is ooit een onderzoek geweest onder Japanse immigranten op Hawaï, maar later is dit onderzoek genadeloos onderuit gehaald. Verder komen heeft soja in het algemeen en tofu in het bijzonder veel eiwitten voor en weinig vet en geen cholesterol. Verder bevat tofu isoflavonren, een plantaardig hormoon dat botontkalking tegen gaat. De hoofdreden voor het regelamtig gebruik van tofu is dat het zo'n mooi baisingreiënt is: Je kunt er inprincioe van maken wat JIJ wil en dat is toch de basis van "personal kitchen" !