Waarom is mayonaise zo duur in belgie?

Ik weet niet of het toeval is telkens of dat het in heel België zo is. Maar mij viel op dat friet nog best meevalt qua prijs maar voor mayonaise betaal je zo 60 cent. Zelfs als de friet maar 1 euro kost.
Waarom is dat? Willen ze daarmee de goedkopere friet terug verdienen, of heeft het een andere reden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Mijn antwoord: Het is geen toeval, je waarneming is juist en er is een goede reden voor.

de uitleg:
Mayonnaise kan evenals vele andere producten een kwaliteitsproduct zijn en anders dan in Nederland letten Belgen eerder op de kwaliteit dan op de prijs. in frieten gaan alleen aardappelen en wat zout, plus de olie waarin men frituurt. Als de aardappelen van goede kwaliteit zijn (is zowel in NL als BE wel het geval) en het vet op de juiste temperatuur (is ook bij vrijwel alle friettenten in NL en BE tegenwoordig ook goed in orde) zal er met de frieten/fritten weinig mis gaan.

Maar mayonnaise echt goed maken is best een kunst. Probeer het zelf maar eens: 80% goede kwaliteit olie, 17.5% eidooier, 2% mosterd en dan wat zout en eventueel kruiden; bovendien gaat de smaak van mayonnaise al snel achteruit dus je wilt het fers hebben. Ook mayonnaise uit een pot kan van oef... kwaliteit of echt goed zijn, Hellmanns vind ik zelf een goed merk, hoewel ik extreem weinig mayonnaise gebruik proef je het toch meteen.

doe eens de volgende test: maak zelf mayonnaise met het bovenstaand recept (en neem een goed kookboek erbij want hier is de ruimte beperkt en het komt er echt op aan) en vergelijk die eens met ' uit het potje' ik verzeker je dat het verschil enorm is.
Gordon Ramsay weet het! (zie de bron)

Toegevoegd na 1 minuut:
voor fers lees vers
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat ze in belgische frietkotten zelfgemaakte mayonaise hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Rebe & allen Het hangt natuurlijk af van de omzet die je inschat te zullen maken. In elk geval zijn er fritkotten waar het altijd druk is en waar je minimaal 5 soms 10 minuten wacht voor je aan de beurt bent.
Grappig trouwens, wij komen veel in Griekenland en ook daar eten ze sinds een jaar of 20 steeds meer fritten. De meeste zijn (naar onze maatstaven) bedroevend, vet en slap; maar dan wel weer gebakken in olijfolie. Dat laatste kan ook prima, zelf frituren we ook in olijfolie -- goede, niet de allerbeste, ik heb geen idee waar ik in Griekenland heen moet om slechte olie te krijgen; misschien in Athene (:+=)).
Ik denk dat de Belgen veel in zonnebloemolie frituren, de Nederlanders gebruiken vaak liever fritvet. In alle gevallen komt het aan op voldoende olie in je bak (dan daalt de temperatuur niet te veel als de fritten erin gaan) en de juiste temperatuur 175 a 180 graden. Of je de fritten in 1 of in 2 keer bakt is een kwestie van smaak het kan allebei prima resultaat geven.
Het is appels met peren vergelijken.
In Nederland, krijg je in 95% van de gevallen "Frietsaus"
Mayonaise moet aan bepaalde voorwaarden voldoen waardoor er een kwalitatief beter product ontstaat, de naam Mayonaise is hiermee ook beschermd. Net als dat je niet elke fles met bubbels ...Champagne mag noemen, of Margarine.... Boter
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt natuurlijk volkomen, we zijn echt raar bezig. In NL zijn slank en light producten gewenst; goed voor de gezondheid maar als het niet lekker is: fritten zonder mayo zijn ook echt lekker! & fritten met pesto ook prima de luxe... Zoals ik reeds vermeldde, Nederlanders zijn niet gericht op kwaliteit maar op goedkoop (en letten meer op hun gewicht dan de Belgen denk ik).