Wat is het voordeel van een open keuken in je restaurant?

Heeft dat alleen met openheid te maken of zijn er meer dingen die meespelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

veel mensen vinden het leuk, om vanuit het restaurant in de keuken te kunnen kijken. geeft ze een idee van hoe hygienisch er gewerkt wordt. bovendien is het altijd leuk, om naar werkende mensen te kijken.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Zou het personeel ook harder gaan werken, als er een open keuken is?

Andere antwoorden (2)

Openheid is een soort van modewoord, ben je open is het goed... Is dat altijd zo?
Zeker in een keuken is het niet handig, maar daar er steeds meer mensen denken dat de keuken van een restaurant altijd "vies/smerig" is [vriendin van mij eet niet meer buiten de deur, nadat ze een paar voorbeelden had gezien: "Zo goor, ongelofelijk..."] en dat een van de redenen is dat de klandizie en daardoor de omzet terugloopt...
Is een goede reden om het open te maken!

Goed voorbeeld daarvan was ook het programma van chefkok Herman den Blijker, die slecht lopende restaurants/bistro's verspreid door het land, redde met een meest nieuwe ''look" en ook ander menu, maar vaak ook door wat opener te zijn tegenover de klant...

In mijn woonplaats was een leuk, anders dan anders, Indonesisch restaurant, waar hele gezinnen heen gingen. Ze hadden meerdere koks die op verzoek voor jou als klant het een en ander "wokten" wat je kon zien in een uiteraard hele open keuken... maar ook nog een groot lopend buffet, en voor een "dagprijs" [maandag en donderdag avond waren de goedkoopste] kon je onbeperkt eten, de winst kwam uit de aantallen, dus omzet en de drank natuurlijk... het was niet slecht, het was Europees/Nederlands aangepast Indonesisch eten.

In een kleine Bistro was ook een semi open keuken, je zag de eigenaar/kok in pannen roeren, maar door een wandje van een halve meter zag je verder niets... en hoewel wij er lekker gegeven hebben, was het semi open... niet echt, had dus niet het "open-"effect op ons.

Het voordeel van de open keuken is inzicht, overzicht en daardoor denken dat je als klant inspraak hebt, denk ik, het werkt dus psychologisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Zou het personeel ook harder gaan werken, als er een open keuken is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is, lijkt me, afhankelijk van een heleboel [leeftijd/ salaris/ contracten/ relatie eigenaar-personeel] en natuurlijk van het karakter van personeel, maar misschien ook wel van een open keuken als dat betekent dat de leidinggevende beter zicht heeft op het personeel ;-) [In een klein restaurant is de eigenaar meestal ook de kok en loopt er bedienend personeel rond, waar het wel deze uitwerking zou kunnen hebben.]
Heeft inderdaad met de indruk van de klant te maken. Dat ze het idee hebben inzicht te hebben in de werkwijze in de keuken en dat het restaurant niks heeft om zich voor te schamen. Maar ook voor Koks kan het fijn zijn om het restaurant in te kunnen kijken. Het kan natuurlijk ook nadelen hebben..