Is er een manier om sushi te léren waarderen als voedsel?

Volgende week ga ik met een aantal collega's als bedrijfsuitje eten. Op zich hartstikke leuk; de baas betaalt, een mooie hoeveelheid drank en het leukste, fijne collega's. Op zich de perfecte ingredienten voor een geslaagde avond. Ware het niet dat ik heel erg op zie tegen het soort restaurant; een sushi bar. En dan ook nog volgens het 'all you can eat' principe.

Nu ben ik de enige die niet van (rauwe) vis houdt en als ik de kaart zo bekijk dan blijven er voor mij maar weinig opties over waar ik echt ook van kan genieten. (Ik ben van het type eter dat bami met saté een oosterse maaltijd noemt.)

Nu is het zo dat je dingen moet leren eten....En ik wil me niet als een verwend kind opstellen door met een pruillipje aan tafel aan een bordje patat te zitten. Afzeggen is ook geen optie; en dat wil ik ook niet.

Ik weet dat er ook vegetarische sushi is, maar mijn indruk is dat 'dit ook wel net zo goor zal zijn'.
Mijn smaak is dus niet al te veel ontwikkeld ben ik bang.

Iemand dus tips hoe ik toch Sushi kan leren eten zonder al te veel kokhals- en braakneigingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.9K
Kimath
11 jaar geleden
Vaak hebben ze naast sushi ook wel wat andere dingen. Dus je kunt in elk geval dat eten, en dan een klein beetje sushi proberen.
Kimath
11 jaar geleden
Waarom zou vegetarische sushi niet lekker zijn? Het is rijst met groente, maar dan in een rolletje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat leuk dat je in ieder geval probeert je open te stellen voor nieuwe dingen! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las op de wikipedia van Sushi dat ook de rijst op de een of andere manier zurig smaakt. Tja, het is ook alleen maar een horror idee... :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beschouw dit etentje maar als een prachtige manier om gratis (!) kennis te maken met sushi, gezellig met een leuke groep mensen. Probeer de sushi (misschien vind je het wel heerlijk!!), maar ook andere dingen die je wel lust. Mocht het eten echt tegenvallen, dan neem je 's avonds thuis toch nog wat te eten?
Veel plezier volgende week!
Kimath
11 jaar geleden
De rijst is niet over het algemeen niet zurig hoor. Alleen wat plakkerig, maar dat is logisch.
Het smaakt gewoon als witte rijst, de vulling geeft er smaak aan.
En soms zit er aan de buitenkant nog iets, een zeewiervelletje (nori) bijvoorbeeld. Dat smaakt ongeveer als eetpapier, maar minder zoet :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat veel mensen als een visachtige smaak beschouwen in sushi komt niet van de rauwe vis, die rauw heel anders dan gekookte of gebraden vis smaakt, maar juist van de nori.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja kan eigenlijk ool altijd wel vleesgerechtjes bestellen en sushi is niet perse rauwe vis. sashimi is (fijn gesneden) rauwe vis.
sushi is rijst in verschillende vormen (bv rondje rijst of puntzakje rijst) met vanalles er doorheen, en dat is meestal niet rauw.
Zorg dat je vergaat van de honger, dan smaakt het zeker..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in elk geval wat losgemaakt met mijn vraag. Ik kijk er nu al anders tegen aan!

Het beste antwoord

Oooohhhh, sushi...... Sushi is geen eten, sushi is een klein eetbaar kunstwerkje. Zo verfijnd, dat valt niet te vergelijken met Hollandse stamppot. Kijk eerst eens goed naar een stukje sushi, hoe het gemaakt is en welke producten ze gebruikt hebben. Dan elk hapje goed proeven, en soja gebruiken! Sushi zonder soja is lang niet zo lekker. Kijk eens goed naar wat er op de kaart staat; hoe puur het eten is wat ze aanbieden. Een stukje zalm op ijsschilfers, mooie tonijn, alles prachtig opgediend en zo puur en simpel. Dát is Japans eten. (Probeer ook eens het sesamijs als toetje!)
Samenvattend; Japans eten is niet alleen eten, maar zien, voelen, ruiken, proeven. Verfijnd eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fantastisch omschreven! +

Andere antwoorden (3)

Misschien waardeer je het meer als je weet hoe het gemaakt word. Verder is het ook een kunstvorm. Soms zijn ze zo mooi dat je het haast zonde vind om te eten! :P

http://www.youtube.com/watch?v=2EHdOCWjQ00

Verder gebruiken ze in Nederland vaak ook weleens surimi (imitatiekrab), dit is geen rauwe vis.

Verder over jou bedrijfsuitje:
Natuurlijk weet ik niet wat er verder op het menu staat, maar alleen rauwe vis lijkt me heel sterk. Japanners houden ook erg veel van rijst en andere gerechten waar geen vis inzit.

Hier heb je een youtube Kanaal van een Japanse vrouwelijke chef die heerlijke Japanse gerechten maakt, misschien krijg je er een indruk van. Het is echt niet allemaal rauwe vis!
www.youtube.com/user/cookingwithdog

Veel plezier op je bedrijfsuitje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet mokken, lekker wokken. Bij bijna alle sushi bars staan er ook warme gerechten op de kaart. Zoals bief reepjes, kip, gebakken groenten, loempia's en garnalen met een korstje. Probeer dat anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Niet van de een op andere dag. Sushi heeft nogal een uitgesproken smaak, geur, textuur en vorm. Je schuift het niet zo makkelijk naar binnen als bv bami en dat is ook niet de opzet.
Je bent niet gewend aan die smaak en vorm van eten, dus vindt je het niet snel lekker. Er is ook zoveel variatie, dus voor je weet welke voor jouw wel enigszins te pruimen zijn ben je al gauw weken verder.
Misschien kun je een sushi liefhebber advies vragen in smaak.
En anders idd toch maar richten op de andere hapjes...