Eet ik gevarieerd genoeg als ik (zie uitleg)?

Wanneer ik op maandag bij de Griek ga eten...
Wanneer ik op dinsdag bij de Mac ga eten...
Wanneer ik op woensdag bij de Chinees ga eten...
Wanneer ik op donderdag shoarma laat bezorgen...
Wanneer ik op vrijdag een pizza laat bezorgen...
Wanneer ik op zaterdag vis eet voor mijn omega 3...
Wanneer ik op zondag a la carte eet bij Joop Braakhekke...

Wanneer ik deze variatie in mijn avond eten heb en ik ontbijt en lunch zoals 80% van werkend Nederland dat doet. Eet ik dan gevarieerd genoeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Gevarieerd is het wel, maar qua voedingsstoffen welw at eenzijdig. Er zit veel te weinig groenten in dit menu.

Bij de meeste genoemde maaltijden zit er wel wat sla bij waarschijnlijk, maar kom je lang niet aan de 2 ons groente per dag die het voedingsmiddelen bureau voorschrijft.

Het menu bevat zeer waarschijnlijk vooral erg veel vetten en koolhydraten.

Toegevoegd na 22 minuten:
Starbless, ik heb één dag even ingevoerd in de eetmeter van het voedingscentrum. Hier kan je precies invoeren wat je per dag eet en berekenen of je evenwichtig eet.

Hierbij ben ik uitgegaan van 2 bruine boterhammen 's ochtens en 2 's middags met kaas / vleeswaren. Als je dit overslaat of witbrood eet met zoetwaren of snacks wordt het resultaat nog veel slechter.

-----------------------------------------

Op basis van deze dag krijg je genoeg energie binnen, maar te veel te veel vet, te veel verzadigd vet, te weinig vezels, voldoende water (als je 4 koppen thee en 2 glazen melk en een halve liter cola drinkt), heel veel zout (2927 mg), weinig kalium (2734 mg ), weinig magnesium (278 mg), zeer weinig ijzer (7.6 mg), weinig seleen (35 mg ), weinig vitamine A (574 mcg ), matig vitamine D (1.4 mcg ), krap aan de vitamine B (0.9 mg), wenig foliumzuur (113 mcg ), te weinig nicotinezuur (11 mg), tenzij je rookt, heel weinig vitamine C.

------------------------------------------

Dit was zo'n beetje een gezonde dag. De dag Griek, Chinees, Pizza en Shoarma zullen dramatisch zijn. De visdag haalt wel wat in wat betreft de vitamines D en B. Joop kan op verzoek wel wat gezonds maken, maar de 6 dagen niet inhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die conclusie had ik zelf al getrokken dat het veel te vet was…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook de andere zaken even uitgrekend. Alles in rood kom je tekort. Kan je met een vitaminepil nog een eind komen, maar echt gezond is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo uitgebreide info was niet nodig... De vraag was ook gesteld na aanleiding van een discussie...

Andere antwoorden (10)

Het is wel gevarieerd.. maar ook veel te vet!
Maar dat vraag je niet..dus ja het is gevarieerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met gevarieerd voedsel eten bedoeld men natuurlijk niet de culturen waar het voedsel vandaan komt.
Het gaat erom dat je van alle belangrijke voedingsstoffen genoeg binnenkrijgt.
Wat ik zo niet kan zien is wat je precies eet.
Zorg er in elk geval voor dat je voldoende groenten, fruit, vezelrijke voeding en eiwitrijke voeding eet, dan ben je al een eind op weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk ook aan wat je bestelt.
Als je al die dagen voor een 3 of 4 gangen menu gaat is het wel vet natuurlijk. Maar als je ook salades en fruit bestelt wordt het al beter.
Het lijkt mij niet gezond om dit weken te doen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gavrieerd voedingspatroon is niet hetzelfde als elke dag 'iets anders' eten.

Een gevarieerd voedingspatroon betekend elke dag iets uit de schijf van vijf eten in de juiste hoeveelheden zodat je van alle noodzakelijke voedingsstoffen ongeveer de juiste (benodigde) hoeveelheden binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het eten in restaurants is gebaseerd op zo lekker mogelijk, dat trekt klanten, maar niet op zo gezond mogelijk. Een restaurant bakt zijn vlees in 'echter' boter vol cholesterol en gooit in zijn toetje een kilo echte suiker.
Gewoon lekker thuis eten en je aan basisregels houden. Spaart geld en levert een jarenlange betere gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er van af wat je bestelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee helaas niet echt, het meest gevarieerd eet je als je zelf gaat koken en goed hoeveelheden groente en andere voedingswaarden aanhoudt.

wat ik uit het lijstje kan opmaken heb je volgens mij één keer zelf gekookt in die week (de vis?) en de rest is of bezorgd of in een restaurant gegeten. Meestal niet de meest gezonde dingen om te doen.

Het eten is gevarieerd, maar niet op de manier die goed voor je is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer gevarieerd, maar veel te vet en veel te zout. En veel te duur ook trouwens, maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Alleen al van die Chinees en die Mac heb je meer dan een week gezond eten nodig om 'bij te komen' .
Een keer per maand is voor dat type eten (tenzij zelf vers gemaakt) eigenlijk het maximum, liefst nog minder vaak. Over die pizza hoef ik weinig meer te zeggen denk ik , alleen op zaterdag zou je dan redelijk gezond eten (tenzij je de vis frituurt natuurlijk), en Braakhekke hangt van je menukeuze af.
Dus nee, wel gevarieerd (behalve als je elke week dezelfde volgorde aanhoudt) maar niet gezond. Zelfs niet een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Starbless;

Niet als je dat week na week zo volhoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je eet inderdaad gevarieerd op cultureel gebied maar zeker niet gevarieerd als je het vergelijkt met de schijf van vijf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I know... Maar als ik bij Bakker Bart een sausijzebroodje en een ham/kaascroissant haal dan heb ik de helft al gehad van die schijf van vijf... Niet het meest ideale voorbeeld natuurlijk. Maar wel helemaal juist...