Zijn die grote vleesrollen van de shoarma-tent niet vreselijke onhygiënisch, aangezien de binnenkant lauw is? is de binnenkant niet vaak bedorven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn dingen waar ik niet over na wil denken! Vreselijke vraag maar toch ben ik stiekem benieuwd naar het antwoord +1

Het beste antwoord

Ja, dat is vreselijk onhygiënisch. In slecht verkopende winkeltjes wordt die rol elke avond in de koelkast gelegd en elke dag bij kamertemperatuur of warmer in de grill gezet. Af en toe gaan de gasbranders aan om het buitenste laagje te bruinen, maar dat maakt niets uit. Of het nu rauw of voorgegaard vlees is, het is een ideale voedingsbodem voor bacteriegroei bij deze temperatuur. De voedselvergiftingen na het eten van een broodje shoarma zijn dan ook legio.
Ik snap niet dat de voedsel- en warenautoriteit hier niets aan doet. Geef mijn portie maar aan Fikkie, maar ik weet niet of het arme beestje er wel tegen kan.

En nu nog een nieuwsbericht:

De hygiëne in zaken waar kebab – een soort shoarma - wordt verkocht, laat vaak te wensen over. Dat stelt de Consumentenbond op basis van een eigen onderzoek onder 35 Kebabzaken in het land. Volgens de bond toont het onderzoek aan dat in een kwart van de gevallen de hygiëne goed was. De resultaten zijn gepubliceerd in het jongste tijdschrift van de bond, dat donderdag is uitgebracht.
Volgens de Consumentenbond heeft het onderzoek uitgewezen dat in een op de drie zaken te veel bacteriën in het vlees zitten. De bond denkt dat het vlees, dat op een spies hangt, niet voldoende wordt verwarmd. Daarnaast zijn tussen het bereide vlees rauwe stukken aangetroffen in enkele gevallen.
De Consumentenbond haalt in het artikel enkele voorbeelden aan van overtredingen in de zaken. Zo zat in een pand in Utrecht een papegaai in een kooi bij de vleesopslag. Bij een andere verkoper in die stad hing volgens de bond groen beschimmeld vlees in een koelcel. Volgens de uitbater ging het hier om een Turkse specialiteit.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze snijden ook allen de buitenkant, die al gegrild is, eraf.Intussen grillt ( gaart) de buitenrand die nu weer ontstaat, gewoon verder, tot de volgende klant.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tegen de tijd dat het midden v.d. rol aan de beurt is, is het vlees nog steeds niet bedorven. In een goedlopende shoarmazaak is zo`n rol snel op. Ik zou ook nooit bij een slechtlopend zaakje mijn shoarma kopen, want je weet maar nooit.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb goede contacten met een shoarmazaak in mijn oude woonplaats, een klein vestingstadje..... daar gaan 2 rollen per dag 'op', wat niet op is gooit men weg. dus inderdaad bij een goedlopende zaak zal zoiets niet bederven. Kan ook niet want de buitenkant wordt gelijk dichtgeschroeid als er wat is afgesneden waardoor het bederfproces vertraagd wordt. Los daarvan gaat bij deze shoarma tent het afgesneden vlees nog even onder een andere grill in een pannetje zodat alles door en door gaar is. +1 voor je antwoord
Nee. Dat was vroeger wat meer het geval, omdat ze gewoon vleeslappen gebruikten. Nu mag er vrijwel nergens in europa nog rauw vlees gebruikt worden. Daarom wordt de shoarma van spit nu gemaakt van gegaard, processed vlees.

Bedenk wel: Al het vlees wat je eet is lichtelijk bedorven. Je moet vlees altijd een paar weken laten hangen en in lichte staat van ontbinding brengen om het mals te maken. Zoals mijn collega´s in oost-afrika altijd zeiden: Het beste vlees is groenig..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar de gemiddelde shoarmatent is per definitie onhygiënisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n plak shoarma is binnen een dag al op.!
Dus maak je geen zorgen er over...
Elke dat een niewe plak.!

Of het onhygiënisch is?

Nee het shoarma zelf is hygiënisch. Maar de zaak zelf, dat hangt af...