Kan je ziek worden met zuiveringszout waar voor je dat gebruikt in koekjes?

om te bakken

Toegevoegd na 1 minuut:
omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (4)

Nee, het enige wat zou kunnen is dat je koekjes minder bros zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuiveringzout is hetzelfde als bakpoeder en is net zo'n simpele stof als keukenzout. Houdbaarheidsdata zijn hierop eigenlijk niet van toepassing. Maar er moet van de overheid iets op staan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Reddie. Zuiveringszout is niet hetzelfde als bakpoeder, maar wel een onderdeel van bakpoeder. Het andere component is een zuur (zie mijn antwoord op de vraag)
Groet, G
Zuiveringszout is hetzelfde als het Engelse/Amerikaanse baking soda en is bij mijn weten veilig te gebruiken bij het bakken. Het is echter weer wat anders dan bakpoeder..

Maar als de houdbaarheidsdatum is verstreken zou ik het niet doen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuiveringszout is eigenlijk natriumbicarbonaat (NaHCO3), dezelfde chemische stof die je terugvindt in maagtabletten, en ook als onderdeel van bakpoeder (het andere component van bakpoeder is citroenzuur of wijnsteen)
De werking van de zuiveringszout is heel simpel: in contact met water en een zuur (dus een maagtablet in je zure maag of door bakpoeder toe te voegen aan een natte deeg), reageert met de zuur, en ontleedt zich in water, zout en gas (CO2, oftewel kooldioxide) In je maag is het effect dat de zuur wordt geneutraliseerd en je laat een boer, en het effect op je deeg is dat het rijst tijdens het bakken.
Deze reactie is doodeenvoudig en in feite kan niets misgaan, zolang je zuiveringszout droog is gebleven in het potje.
Op alle levensmiddelen (met de enige uitzondering van wijn!) moet een THT worden vermeld. Voor producten zoals suiker, keukenzout, zuiveringszout, enz. die per definitie niet kunnen bederven mits redelijk goed bewaard, is de THT feitelijk totaal overbodig, maar tja... het moet!
Dus samenvattend: je kan zeker niet ziek worden van je overdatum zuiveringszout!! Hooguit, als het nat is geweest en zijn werk niet goed doet, zal je deeg niet rijzen, en krijg je hele vieze koekjes waarvan je misschien misselijk wordt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
In het bakpoeder dat ik heb zit geen citroenzuur.
Het bestaat uit natriumbicarbonaat (E500),
Fosfaat (E450) en maiszetmeel.