waarom moet je altijd minder water bij de rijst doen dan voorgeschreven is?

als ik rijst kook, staat er op het pak dat je zoveel water erbij moet doen, ik doe bij een pond rijst wel 150 ml minder en dan is het goed.
dus ik bedoel bij die rijstsoort wat je niet hoeft af te gieten na het koken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mieter er altijd maar een hoeveelheid water bij, zonder te meten. Gaat altijd goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij staat de rijst altijd net onder met water.als t kookt zet ik temperatuur lager en laat dan de rijst droog koken tot t water allemaal verdampt is,zo krijg je n mooie losse droge korrel.

Het beste antwoord

Om de vergeetachtigen te helpen. Als je teveel water bij de rijst doet en je vergeet even dat de rijst zit te koken, dan verbrandt het minder snel dan als je de goede hoeveelheid water in had gedaan.

Zo voorkomt de rijst-industrie dat er klachten, claims ed. komen van mensen die beweren de juiste hoeveelheid water in hebben gedaan, maar desondanks de pan toch kapot is gekookt (en het huis in de fik).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De voorgeschreven hoeveelheid is vaak een indicatie.
Door ervaring leer je zelf hoeveel water je bij de rijst moet doen. Sommige mensen houden van kleffe rijst en anderen van droge rijst.

Ik doe er ook minder water bij omdat ik de rijst altijd eerst laat wellen. Zo krijg je ook een drogere korrel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel duizend manieren om rijst te koken, maar de producent zet maar 1 bereidingsadvies op de verpakking. En dat is het advies dat het minst vaak fout gaat: ietsje ruim in het water zodat de boel niet droogkookt en aankoekt. Maar mag je natuurlijk zo veel of weinig water gebruiken als dat je zelf wilt. Als je van een stevige droge korrel wilt kook je met wat minder water. Ben je uit op een goeie plakrijst dan gebruik je wat meer.