Hoe maakt men kastanjepuree ?

heb van iemand een zak kastanjes gekregen en herinner mij vaag dat ik ooit iets gelezen heb van insnijden in kruisvorm en dan koken of zo, maar weet het niet meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Het beste antwoord

Was de tamme kastanjes en kruis ze aan de bolle kant diep in. Breng ze met zoveel water aan de kook dat ze net onder staan en laat ze in 30 tot 45 minuten gaar koken. Giet de kastanjes af, pel ze en pureer ze. Roer de slagroom en de bouillon door de kastanjemassa tot deze de dikte van puree heeft. Breng de kastanjepuree op smaak met zout en peper.
Tip: heerlijk bij wild en gevogelte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja een kruisvorm insnijding moet voor ze de pan ingaan.

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/seizoensgerechten/herfst/kastanje-puree-5306.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een diep kruis aan de bolle kant van de kastanje.
Was ze en doe ze in een pan met kokend water.
Zorg wel dat ze onder staan en laat ze 10 min. koken.
Pel intussen 1 ui en 1 t. knoflook en hak ze beide fijn.
Giet de kastanjes af, laat ze even wat afkoelen en drogen.
Pel ze dan.
Doe de gepelde kastanjes samen met de ui en knoflook in een panmet kokend water en zorg weer dat ze onder staan. Laat nu ong. 30 min. koken. Giet daarna evtl. wat water weg als het teveel is voor puree, want het mag niet te waterig worden. Pureer alles door het door een zeef te passeren of doe alles in een keukenmachine of blender.
Meng er nu wat boter of room door en evtl. wat bouillon zodat je een smeuïge puree krijgt. Breng op smaak met iets chilipoeder en evtl wat zout en warm nogmaals goed door. Deze puree is heerlijk bij wildgerechten.

Wil je ze alleen roosteren, was ze dan en maak een kruis waar het puntje zit. leg ze in een bakpan op half hoog vuur. Bak ze tot ze donkerbruin of zwart zijn en de schil helemaal open staat. Eet ze dan met gesmolten boter en wat zout.
amc