Waarom moet je volgens veel kookboeken het groen van prei en het blad van bleekselderij afsnijden

Het groen van prei doe ik gewoon met het witte gedeelte in de soep (kook nooit prei als groente omdat ik er niet van houd). En het loof van bleekselderij doe ik gewoon door de bleekselderijsalade. Is het misschien ongezond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm ik doe het er ook altijd gewoon bij. Het groen van de prei is lekkerder dan het witte, vind ik. Bleekselderij gebruik ik haast nooit, maar daar haal ik 't loof ook niet eerst af. Trouwens, als je zo'n groentepakket voor pasta of nasi of zo koopt, zit er ook het groene deel van de prei in. Als het ongezond zou zijn, zou het daar niet in zitten, lijkt me. Maar ja, ik weet 't eigenlijk ook niet. Ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha inderdaad :) Ik vraag me overigens ook af waarom ze in de supermarkt de prei al hebben afgesneden. Er is altijd een stuk van het groen af. Waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bovenste stukken van het groene blad hangen slap, daarom halen ze ze er vast van af.

Het beste antwoord

Het groen kan aan de bovenkant van de prei stugger zijn, deze gewoonte komt ook uit de tijd dat alles nog zachtgekookt moest zijn. Wel is het allerbovenste deel wel eens beschadigd, echt al te stug of juist slap. Zelf snij ik een prei gewoon door zolang hij lekker sappig is, en dat is veel verder dan door kookboeken wordt aangeraden.

Met het loof van de bleekselderij is al helemaal niets mis, het is alleen iets ánders dan bleekselderij. Bleekselderij is gewoon de variëteit van selderij die van die mooie grote bladstelen heeft, terwijl het loof van snij- of bladselderij meer smaak heeft. Dat wil niet zeggen dat je het loof van bleekselderij niet kúnt eten.

Er zijn trouwens wel meer delen van groenten die vaak worden weggegooid terwijl ze prima eetbaar zijn. Wist je dat je het loof van radijsjes ook gewoon in de salade kunt gebruiken? En de pitten van een pompoen hoef je natuurlijk ook niet weg te gooien, om vervolgens extra duur brood met pompoenpitten te kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me wel eens af wat ik met wortelloof zou kunnen doen. Ik vind 't zo zonde, je gooit haast de helft weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soepie? http://www.smulweb.nl/909124/koken/recept/Wortelloofsoep Zelf geef ik het loof trouwens gewoon aan mijn cavia's, die zijn er dol op. Ze krijgen natuurlijk ook echt eigen groenten, maar ze zijn ook de perfecte GFT-bak voor allerlei groenten die wij zelf niet met haar en huid opeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heej dat ziet er aardig uit, ga ik eens maken de volgende keer dat ik wortelen heb. De rest heb je toch al in huis. Kun je van een rest die je toch al had, weer een dag eten koken. Bedankt!

Andere antwoorden (8)

Het is gewoon verzonnen door mensen die dat recept hebben bedacht.

Het groen van de prei is juist heel erg goed en zelfs heerlijk als je het meekookt. Geldt ook voor bleekselderij.

Overigens is het typisch Hollands lijkt het wel, ik ben het in het buitenland nooit tegengekomen, daar gebruiken ze altijd alles van de plant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, het is prima te eten. Het donkergroene loof is wat taaier dan het witte van de prei, dat is het enige. Er is niets ongezonds aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van de prei haal ik de buitenste af omdat die meestal taai en niet mooi is de rest snij ik helemaal op
hetzelfde voor de bleekselderij,die snij ik ook helemaal op
in de kookboeken hebben ze blijkbaar geld genoeg om het weg te gooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Sponsored bij de groenteboer", zulke kookboeken ;-)
Het groen van prei is goed te gebruiken als je maar heel goed wast. Dit deel van de prei heeft bloot gestaan aan weersinvloeden, is bekropen door insecten en bespoten door de teler. Idem dito voor het blad van bleekselderij, waar in principe alleen de stengel van gebruikt wordt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hallo, elke groente moet je wassen en elke groente wordt bespoten. Dat betekent toch niet dat je de helft dan maar weg moet gooien omdat er beestjes ofzo opgezeten hebben of bestrijdingsmiddelen op gespoten zijn. De kookboeken raden dat niet aan over andere groenten, alleen voor prei en selderij en ik wil weten waarom.
Ik gebruik alles van de prei (nou ja, bijna alles). Dat groene gedeelte bevat juist veel vitaminen enzo.

Heel storend vind ik het dat de preien bij de Appie (en trouwens ook andere supersmarkten) allemaal gekortwiek in de schappen liggen! Je kan bijna nergens meer hele prei krijgen.

Toegevoegd na 33 seconden:
En dat moet natuurlijk gekortwiekT zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het slappe blad van de prei moet je verwijderen,daar dit niet gaard.in de supermarkt draai ik het er altijd af voor het wegen.er zijn 2 soorten prei zomer en winter.in de zomerprei zit een harde witte stok.die moet je ook verwijderen.selderij blad kun je gewoon eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet dat de prijs is berekend op de héle prei? Dat groen eraf draaien is net zoiets als in de winkel een paprika opensnijden, de zaadlijsten verwijderen, het kapje eraf halen, en dan de rest afwegen. Of met een appelboor het klokhuis van een appel verwijderen voordat je hem weegt. Dat zou je toch ook niet doen? Het komt door mensen als jij dat zoveel supermarkten de prei kortwieken en de kiloprijs verhogen, waardoor mensen zoals ik, die een hele prei veel verder opsnijden, betalen voor een hele prei terwijl ze maar een halve krijgen.
Het enigste waaraan ik zit te denken is dat er misschien nog wat grond tussen de groene bladeren kan zitten. Gewoon goed wassen en lekker opeten. Niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kookboeken nemen vaak gerechten die er mooi uit moeten zien op de foto`s. Ze nemen dan alleen de mooie delen van de groenten.
Wanneer prei alleen maar kort meeverwarmd wordt is het buitenblad en de groene bovenkant harder in vergelijking met het lichte gedeelte.Daarom wordt dit dan niet gebruikt. Je kunt het natuurlijk wel eten en het wordt ook altijd meegesneden om een stevige groentesoep bijv. te maken. Die staat lang genoeg op om het hardste groen nog zacht te maken.Ook bij gestoofde prei kan het gewoon meegesneden worden. Inmiddels is men er ook in kookboeken achter dat het loof van bleekselderij prima eetbaar is en het verschijnt dan ook steeds meer in de gerechten, vooral als decoratie in cocktails en in salades.
amc