Waarom smaakt warme appeltaart en appelflappen zuurder dan koude?

13 jaar geleden
in: Koken
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat je zoet beter proeft als iets koud is dan wanneer het warm is. Thee enzo vind ik op kamertemperatuur ook zoeter dan wanneer het warm is.
Maar dat is alleen iets dat ik in mijn hoofd heb, misschien zijn er ook allerlei soorten voedsel waarbij het andersom is.

Het beste antwoord

Door de warmte komt de het zuur naar buiten (het ademt meer naar buiten zeg maar) en dan proef je het meer dan als het koud is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Warmte zorgt ervoor dat smaken en aroma's beter vrij komen. Koude soep smaakt ook minder dan warme soep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warmte maakt dat het voedsel beter smaakt en geur en smaak zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat wat we proeven wordt voor 95 % bepaald door wat we ruiken.
Ons reukzintuig bevindt zich hoog en diep in de neusholten.
Het bestaat uit veel zeer kleine reukhaartjes.Als die in aanraking komen met een bepaalde stof, dan worden signalen
doorgegeven door de reukzenuwen die naar de hersenen worden geleid.De hersenen bepalen dan dat we iets proeven, een smaakwaarneming dus. We kunnen een bepaalde stof alleen ruiken als
kleine, onzichtbare deeltjes ervan tegen de reukhaartjes botsen. Dat wil zeggen dat we alleen gasvormige stoffen kunnen ruiken want we ademen alleen gassen in.( zuurstof is ook een gas nl.)Bij warme dingen stijgen meer gassen op, omdat er dan een soort verdamping plaatsvindt.

Op de tong (smaakzintuig) zitten duizenden smaakpapillen.
zoet; wordt met de punt van de tong waargenomen,
bitter; wordt met de achterzijde v.d. tong waargenomen,
zuur; wordt met de zijkanten waargenomen,
zout; wordt verspreid over de hele tong waargenomen.
In deze papillen bevinden zich de cellen die ervoor zorgen dat we verschillende smaken herkennen.

Geen mens is hetzelfde,wat de één pittig vindt, vindt de ander nog niet pittig genoeg en de één vindt iets heel zout terwijl het voor de ander nog niet zout genoeg is. Het ligt eraan wat je gewend bent. Als je veel zoete smaken gewend bent, kan het zijn dat je sneller iets zuur vindt dan een ander. Als het ook nog eens warm is wordt de smaak nog intensiever.
amc
13 jaar geleden
ja ik vermoed omdat de zuren vrij komen tijdens de verwarming