Wat is het recept voor sushi rijst?

Moet je de rijstazijn mengen met de rijst nádat je de rijst een dag hebt laten staan? Of moet je pas de rijstazijn toevoegen wanneer de rijst koud is?
Ik had sowieso ergens gelezen dat je dus overgebleven rijst van de dag ervoor moest gebruiken om sushi te maken.

2 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Het is helemaal niet nodig om overgebleven rijst te gebruiken voor sushi, dit is wel het geval als je de rijst bakt voor nasi bijv. Die wordt dan lekker los en plakt niet meer.

Voor je de rijst kookt, zorg ervoor dat hij goed gespoeld wordt. Doe de rijst daarvoor in een zeef/fijnmazige vergiet en hang die in een kom of pan. Die zet je onder de kraan en laat er koud water over lopen. Spoel de rijst met je vingers en je zult zien dat het water wit wordt door het afgespoelde zetmeel van de rijst. Ververs het water een paar keer nadat je het 1 minuut door je vingers en handpalm het laten lopen onder lichte druk. Laat de zeef even uitdruipen en doe hem in een pan met dikke bodem. Laat een minuut of 10 staan zodat hij iets kan zwellen.door het aanhangende water.
Doe er water bij en zorg ervoor dat de rijst onder een rand water staat, dus niet teveel water. Breng aan de kook met de deksel erop en als de rijst kookt zet je het gas lager en laat het zo op klein vuur zachtjes koken tot het water is opgenomen...dit zal ong. 1 kwartiertje duren. Neem de deksel eraf en leg een schone theedoek over de pan. Laat hem zo 1 kwartiertje uitdampen en de rijst zo langzaam tot in de kern gaar worden.

Doe intussen de rijstazijn met wat zout en suiker in een steelpannetje en verwarm alles tot het zout en de suiker zijn opgelost. Laat ook dit afkoelen tot kamertemperatuur.

Doe de rijst nu in een wijde lage schaal en sprenkel de azijn er dan over. Schep de rijst dan rustig om. Als je er met een krant of waaier bij wappert gaat de rijst namelijk meer glanzen. De rijst is nu klaar om er sushi mee te rollen.
amc