Hoe krijg je een stoofpotje goed gebonden?

Ik vind het nogal moeilijk om een goed stoofpotje te maken. Ik maak hem vegetarisch met veel groenten. Ik volg dan precies een recept, doe er bouillon en bloem doorheen en laat het een uur pruttelen maar desondanks wordt het meer soep dan een stoofpotje. Mijn vraag is nu: hoe krijg ik het stoofpotje goed gebonden?

3 jaar geleden
in: Koken
2K
Amadea
3 jaar geleden
In plaats van bloem er doorheen te doen zou ik zilvervliesrijst mee laten koken om het vocht in laten te binden.
Ritsuka
3 jaar geleden
Een uur is kort voor stoofpot
Utrecht
3 jaar geleden
Mogelijk bind de bloem beter/langer als je deze er later in doet: het zetmeel kookt kapot als je het (te) lang kookt.
@Ritsuka: er zit geen vlees in; wat verwacht je ná 1 uur koken dat er nog gebeurt? Alles is al prut.
Zonnebloem1977
3 jaar geleden
@Utrecht, dus de bloem er later aan toevoegen? En ook niet te lang koken begrijp ik? Dan toch maximaal een uur?
Utrecht
3 jaar geleden
Waarom wil je perse 1 uur koken?
Er zit geen vlees is dat mals hoef te worden en alle groenten zijn na een half uur ook al gaar/zacht.
Probeer de bloem er eens 10 min. voor het opdienen pas bij te doen.
(Zo je wil; de bloem na 50 minuten koken pas toevoegen en dan nog max 10 min doorkoken).
Rieneke1
3 jaar geleden
Kikkererwten, geprakt: https://remcoosculiflowers.com/2020/08/28/kikkererwtenstoof-the-stew/

Antwoorden (2)

Laat het potje langzaam stoven en bind het op het EINDE met maïzena.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Klopt. Maizena of bloem kookt weer stuk als het lange tijd staat (dat is het hele idee van 'koken'). 5-15 minuten is genoeg.
Je kunt ook eventueel meer bloem toevoegen als je geen maïzena in huis hebt.