Moet een gewoon gistdeeg voor Bv een fruitvlaai ook tweemaal rijzen? Ik dacht maar één keer?

Dus ik wilde een aardbeien vlaai maken met gistdeeg , maar toen we net bezig waren werd mijn thuishulp ziek en moest ik het resterende werk alleen gaan doen. Maar ik ben invalide en kan dit dus niet en het gistdeeg was al klaar en had al iets te lang gestaan , dus vandaar deze vraag of ik hem kan invriezen ja of neen en hoeveel keer deze moet rijzen voor een vlaai bodem die goed is te verkrijgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Antwoorden (1)

Hopelijk komt het antwoord niet te laat.

Het is niet erg als het deeg iets te lang heeft staan rijzen.
Zolang het niet in elkaar is gezakt, is er niks aan de hand.

Gistdeeg voor een vlaai hoeft inderdaad maar één keer te rijzen. Het ligt een beetje aan het recept, maar tussen de 20 en 60 minuten is normaal.
Natuurlijk is het beter om het deeg meteen af te bakken, maar dat gaat nu niet.

Vries het deeg in, in kleine porties. Deze kunnen makkelijker ontdooien.
De één adviseert om eerst dun olie op het plastic te doen, de ander niet.
Zorg dat de zakjes goed luchtdicht worden afgesloten. Sommigen gebruiken liever plastic folie.

Indien het deeg gebruikt wordt; ontdooien, even soepel kneden en afbakken.
Het kan zijn dat het deeg iets minder lekker is, maar mislukken doet het niet.

Succes.
Ik voeg een bron toe van een dame die geregeld restjes deeg voor vlaai invriest.