Wat is een goed recept om letterkoekjes te bakken, zonder boter of margarine, met olie?

Ik wil een koekjesdeeg maken zonder boter of margarine, maar met olie. Dan wil ik het deeg uitrollen en er letters uitsteken (met de vormpjes die ik een paar maanden geleden kreeg ik een supermarkt)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In principe kun je boter of margarine niet vervangen door vloeibare olie in een koekjesrecept.
https://handigebaktips.nl/vervangers-voor-boter/
Moet het echt olie zijn? Of mag het ook een recept zijn zonder boter of margarine?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het mag ook wel helemaal zonder vet, maar meestal krijg je dan van die supergezonde koekjes, met banaan en vlokken havermout waarvan je het deeg niet kunt uitrollen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zojuist gelezen dat roomboter uit 80% vet bestaat en 20% water. Daardoor zou je 100 gram roomboter kunnen vervangen door 80 gram kokosolie met 20 gram water.
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Ik weet niet of kokosolie een optie is.
Groet

Antwoorden (1)

Op Smulweb vond ik het volgende (Turkse) recept:

1 glas fijne suiker
1 glas olie
1 glas yoghurt
bakpoeder (paar theelepels)
vanillesuiker (1 zakje)
bloem, zodanige hoeveelheid dat de massa niet meer plakkerig is

Het deeg uitrollen tot een dikte van een halve centimeter. Koekjes uitsteken en op 160 graden mooi bruin bakken.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
hmm, die hoeveelheid bloem is lekker vaag. Kijkend naar de hoeveelheid vocht zal er best veel bloem inmoeten...