Kan ik mijn zalm na een dag op kamertemperatuur nog eten?

Ik heb gisteren een zalm uit de diepvries gekocht. Ik dacht dat ik hem thuis meteen in de diepvries had gedaan, maar blijkbaar was ik vergeten om hem uit mn tas te halen. De zalmfilet heeft een hele dag op kamertemperatuur in verpakking gezeten, is het nog eetbaar? De filet ziet er nog wel normaal roze uit.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
7.3K
redhouse
5 jaar geleden
Zeg maar, van bevroren naar ontdooien in 24 uur, moet kunnen.

Antwoorden (1)

Dat is niet zomaar met 'ja' te beantwoorden.....het ligt er net aan hoe warm de omgeving was. Kamertemperatuur zoals gisteren, liep bij mij al tegen de 30 graden C. omdat ik een echte doorzonkamer heb. Doe ik het scherm buiten niet omlaag, dan is het bloedje heet.
Is jouw kamer/keuken relatief koel dan heb je meer kans dat de zalm goed is gebleven.

Het voordeel is dat hij vacuüm verpakt is en in de tas donker bewaard werd, dus niet ook nog eens direct in de warme zon heeft gelegen. Je hebt dus een goede kans dat je hem nog kunt eten.
Neem echter toch het zekere voor het onzekere....maak de verpakking open en ruik eraan! Zodra er een zurig of ammoniakgeurtje aanzit dat er niet bij hoort...weggooien. Een beetje vissig geurtje mag wel, dit hoeft nog geen bederf te zijn. Verse vis hoort fris te ruiken en de filet hoort er glanzend en niet verkleurd uit te zien. Ook hoort hij stevig aan te voelen en geen vocht te verliezen als je er zacht op drukt. Eigenlijk moet hij terugveren als je hem indrukt en mag je de afdruk niet meer zien omdat hij ingedeukt blijft.

Spoel de vis wél goed af als je hem uit de verpakking hebt gehaald !!!
Juist in het dooiwater zitten de meeste ziekmakende bacteriën.

Bederf vindt vrijwel altijd plaats vanaf de buitenzijde. Hoe verder het bederf gevorderd is hoe meer deze naar binnen dringt van de vis. Vis dat een beetje ruikt kan het beste afgespoeld worden in water, inwrijven met zout en dan maar gaar bakken en stoven. Wanneer er maar iets bederf in de vis zit dan stinkt deze letterlijk gesproken de pan uit. Er is dan waarschijnlijk al veel histamine gevormd die niet verdwijnt als er gebakken wordt.
Je weet dan in elk geval zeker dat je er ziek van wordt als je hem dan nog eet!
amc