Kan ik een cheesecake maken in een pan?

Ik wil graag een cheesecake bakken, maar die zou ik dan in een vorm in een braadslee moeten zetten waar water in wordt gegoten. De braadslee die ik heb is alleen niet groot genoeg voor mijn springvorm. Zou ik het beslag gewoon in een rvs kookpan kunnen gieten, en die in de braadslee zetten? Of is een pan niet geschikt om iets in te bakken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Antwoorden (1)

Het bakken van een cheesecake in een waterbad is eigenlijk dé methode om hem heel geleidelijk en langzaam gaar te krijgen zonder dat de bovenkant uitdroogt en scheuren gaat vertonen. De hete stoom zorgt daarvoor...het gaat er dus om dat je stoom creëert in de oven.
Je kunt dus net zo goed de springvorm garen in een waterbad dat je op het grote bakblik van de oven maakt. De meeste ovens hebben namelijk wel een dieper bakblik en het water hoeft niet tot de bovenste rand van de vorm te komen.
Pak de springvorm dus goed in met alufolie (tegen evtl. lekken)en zet hem op het diepere bakblik. Zet alles in de voorverwarmde oven en vul het blik met kokend water. Op die manier bak je de cake dan af.

Bak de cheesecake dan op een lage temperatuur, zo tussen de 140-150 gr.C en open tussendoor de deur niet om te kijken! De temperatuurschommeling laat zomaar scheuren ontstaan. Is hij gaar, laat hem dan rustig in de uitgeschakelde oven staan met de deur op een kiertje. Je kunt er bijv. een houten lepel tussen steken als je hem alleen maar open kunt zetten. Als hij na een uurtje geleidelijk is afgekoeld, kan je hem eruit halen en evtl. de randjes alvast met een mesje los maken. Als hij helemaal is afgekoeld, dan kan je hem uit de vorm halen.

Bakken in een pan kan wel, maar niet elke pan is geschikt daarvoor. Het lastigste is dan nog om hem er weer heel uit te krijgen, vooral als hij tamelijk hoog is.
amc