Hoe ontdooi je kip?

Ik heb in de vriezer kipfilet. Hoe ontdooi ik deze? Kan ik deze in de ochtend buiten de vriezer leggen zodat ik deze in de avond kan bereiden? Of loop je dan de kans op om ziek te worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
45.9K

Antwoorden (5)

Op kamertemperatuur ontdooien kan bacteriegroei in de hand werken. Kip haal je in principe zo'n 24 uur vóór gebruik uit de vriezer, en laat ze dan in de koelkast ontdooien.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
True story
Beter is om de kip in de koelkast te ontdooien. Dit doe je door het 24 uur van te voren in je koelkast te leggen.
6 jaar geleden
-In nood (vergeten!) kan je de kipfilet ontdooien onder de lopende kraan. Net zolang onder de Koude kraan in een vergiet (even keren) totdat het ontdooid is.
-Bijna ontdooid kan de kipfilet wel eerder de pan in als je wilt stoven.
-De betere manier is om de kipfilet 's avonds of 's morgens uit de vriezer in de koelkast te leggen (op een bord of in container) en daar te laten ontdooien. Nooit buiten koeling leggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je tijd genoeg dan is het beste hem in de koelkast te laten ontdooien. Vooral kip bevat vaak schadelijke bacteriën die bij warmere temperaturen dan 4-5 graden C. tot 'leven' komen en beginnen te vermenigvuldigen.
Het beste leg je de kip verpakt in een goed afgesloten diepvrieszak, als hij nog niet verpakt is, in een vergiet op een bord. Heb je een roostertje waarop hij liggen kan, dan kan dat uiteraard ook. Het dooiwater bevat namelijk heel veel bacteriën en die moet je vermijden! Het is dan ook het beste om de kip niet in dit dooiwater te laten liggen.

Als de koelkast goed koud staat afgesteld, kan het wel bijna de hele dag duren voor de kip ontdooid is, je kunt hem dan ook het best als je naar bed gaat al uit de vriezer halen en in de koelkast zetten. Ontdooide kip kan veilig tot 2 dagen in de koelkast bewaard blijven.

Zorg dus dat het dooiwater niet kan lekken in de koelkast en andere producten besmetten kan en vang het op. Gooi het ook altijd weg na het ontdooien en was alles wat ermee in aanraking kwam goed heet af. Dit geldt zeker voor je handen!

De veiligste manier is om kip in ijskoud water in de koelkast te laten ontdooien. De kip moet daarvoor vrijwel luchtdicht verpakt zijn en wordt zo helemaal ondergedompeld in een kom of pan met goed koud water of water met ijsblokjes. In de koelkast kan het water niet veel omgevingstemperatuur opnemen en komen de bacteriën dus niet in actie. Het water moet wel elk half uur ververst worden om de temp. laag te houden.
Deze methode ontdooit het sneller, omdat water warmte 20x sneller geleidt dan lucht.
Het zal in ijswater dan ook veel sneller ontdooid zijn. Een pond vlees zal zo binnen 1 uur al ontdooid zijn.
Bovendien is het veilig omdat de kern van het vlees sneller ontdooid en de buitenkant koud blijft, wat bacteriën minder kans geeft.
Ook op deze manier kan het ontdooide vlees nog 2 dagen in de koelkast bewaard blijven en hoef je het niet meteen klaar te maken.
amc
6 jaar geleden
In 90 % van de gavallen lukt het 24 uurs ontdooien niet bij mensen die naast hun werk ook nog de zorg voor het eten hebben. De meesten, die eerlijk zijn zullen dit toe moeten geven.
Hoe ik in 85 % van alle gevallen kipfilet ontdooi is de simpelste en gemakkelijkste manier. Doe de kipfilet in de verpakking in de magnetron 1 minuut op de hoogste stand. Draai de verpakking om en doe het nog 1 minnut.
Ga vervolgens een minuut of 5 ergens anders mee door en draai daarna de verpakking weer om en zet weer 1 minuut de magnetron aan.
In de meeste gevallen is ze dan zover ontdooit dat eventuele gesneden delen van elkaar kunnen worden gehaald, gekruid en gebakken. Zo niet, nog een keer keren en nog een minuut.

Een andere methode als je ook nog boodschappen moet doen is om ze 2 minuten in de magnetron te doen op de hoogste stand, dan keren en nog 1 minuut, en dan uit de magnetron halen en lekker open en bloot ( in de verpakking op het aanrecht te laten liggen en boodschappen gaan doen.
Als de kat bij terugkomst alles niet heeft opgegeten, heb je lekker vers ontdooide kipfilet die ik al zeker 25 jaar op deze manier ontdooi en eet.

Hetzelfde geldt voor de rest van het vlees zoals kippendijen, carbonade runderlappen en speklappen. Het enige waar je op moet letten is daat de periodes niet te lang zijn omdat anders het vlees "gaarvlekken" krijgt. Geen ramp, maar niet zo lekker als dat het rauw in de pan gaat.
Een bron heb ik niet, alleen misschien een uittreksel van de GBA dat ik nog leef na zoveel jaren onbekommerd vlees ontdooien en eten.