Hoe maak ik prehistorische soep?

Welke ingrediënten?
Bereidingswijze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euhhuh lieverd prehistorische soep? Wat is dat,weer iets nieuws??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, schoonheid, iets uit de prehistorie is niet nieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow,dan ben ik benieuwd naar de antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in het pre-historisch dorp in Eindhoven [heet nu HOME] wel eens brandnetelsoep met stukken vette spek gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En?
Was dat lekker??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vetogen dreven er op, dus vriendinnen zaten er bij te griezelen.
Maar ik ben niet zo'n fijnproever :-).
Het was een beetje flauw, dat wel.
Maar het was meer een leuke belevenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flauw? Ja dat kan. Zout was in het verleden niet overal voor iedereen beschikbaar. Zout was voor de wat rijkere mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout zit gratis in zee :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@krizz: niet iedereen woont aan de kust.

Antwoorden (10)

hadden ze in de prehistorie al vuur en pannen?
Bedoel je niet een Bourgondische soep?

In de prehistorie was de mens nog een jager, dus zal het nogal vleselijk geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik bedoel echt prehistorische soep. Werd in den beginne bereid in een kuil in de grond. Later in aardewerken potten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In die tijd wisten ze overigens ook wel hoe ze vuur moesten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de prehistorie was de mens ook een verzamelaar, dus zal het nogal groenterig, wortelig en noterig geweest zijn.
Ingrediënten zijn ammoniak, methaan, waterdamp en waterstof. Bliksem laten inslaan dan krijg je op den duur organische verbindingen, zoals aminozuren, nucleotiden en koolhydraten. En als je nog langer wacht misschien primitief leven.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je pilletje verkeerd gevallen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geelgerande? heeft tie z'n tanden inmiddels gepoetst?
AWM
13 jaar geleden
LOL! (nog een pilletje neemt...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker antwoordpillen uit een potje dat over datum was...?
Pilletjes uit de prehistorie wellicht?
AWM
13 jaar geleden
Alles ziet er zo gek uit, opeens!
http://bit.ly/9iCGTm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige echte oersoep :)
AWM
13 jaar geleden
Ja, Krizz, je bent de enige die het begrijpt. De minnetjes vliegen me om de oren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plusjes eveneens. Maar de vraagsteller had het dus echt over prehisterisch en das heel wet anders dan de oersoep,die trouwens ook maar éénmaal is klaar gemaakt.
De geelgetande was van mij,maar is inmiddels ter ziele,kon geen genade vinden in de ogen der mods.
Tijdmachine huren en terug in de tijd mits je een dinosauriër tegenkomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Hoezo? Misschien kun je daar heel lekker soep van trekken!
Recept voor een prehistorische maaltijd (24 personen) naar een recept van Corrie Bakels, hoogleraar paleo-economie aan de universiteit van Leiden.

Neem:

*Een grote runderschenkel (met been)
*1 kg gort (een graansoort, denk daarbij aan gortepap)
*1,2 kg gedroogde kapucijners, linzen of velderwten
*1 kg versgeplukte melganzevoet of molsla (blaadjes paardebloem): veel voorkomende (on)kruiden in je tuin
*1 grote kom met water (15 liter)

Ga zo te werk:
Week de gort en de kapucijners elk apart, 24 uur lang, in water. Gooi weekwater achteraf weg. Zet de schenkel op het vuur met het water. Voeg na een half uur koken de gort erbij, een half uur daarna ook de kapucijners. Laat dit nog een uurtje koken tot alles gaar is. Tien minuutjes voor de soep klaar is voeg je de verse kruiden erbij.
Zout werd niet gebruikt want dat was veel te duur of niet aanwezig. Deze dikke soep was een dagelijkse kost voor de prehistorische boeren (Neolithicum, zo'n 5000 jaar geleden) in Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herinner me een lekker vette soep met stukken vette spek en veel brandnetel.
Kan je makkelijk zelf maken.

Het prehistorische voedsel was veel gevarieerder dan het eten dat wij nu elke dag op ons bordje krijgen. In de maaltijd van de mensen in de prehistorie zitten ook planten die wij nu als onkruid beschouwen.
Maar dan moet je wel weten welke je wel of juist niet moet gebruiken.
(Denk aan de film Into The Wild).

De tv-kok Andre Amaro heeft in het Historisch Openlucht Museuam in Eindhoven (HOME) pre-historisch eten gekookt.
Ik ken de man niet, maar zijn belevenissen zijn binnenkort te zien in het programma Hot & Gespot op Omroep Brabant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prehistorische soep is heel gemakkelijk te maken.

Ingrediënten: alles wat je hebt kunnen verzamelen of jagen.

Bereidingswijze: koken tot alles gaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, leuk die twee ongemotiveerder minnen, maar het is gewoon realistisch. In de prehistorie dacht men echt niet 'bah, ik kan alleen een ree doden terwijl ik een zwijn besteld had, en ik heb ook al niet mijn favoriete wortels kunnen vinden, nu kan ik mijn geweldige recept niet maken.' In het eten ging gewoon wat beschikbaar was.Die mensen gingen nou eenmaal niet naar de supermarkt, om ter plekke te zeuren dat er alleen nog sour cream is in plaats van de creme fraiche die in het recept staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus van mij hoor!
Je neemt de lende van een T-rex en trekt daar boullion van.
Daarnaan voeg je balletjes van sabeltandtijgergehakt toe.
Verder nog wat knollen die je kan opgraven en wat waterplanten om het geheel af te maken.
De croutons maak je van de testikels van de diplodocus.
Dat vermeng je allemaal met elkaar en laat je 4 tot 5 uur zachtjes koken.
Warm opdienen en serveren met wat in palmbladen gewikkelde veloceraptor ribvlees.
Maar je kunt ook gewoon naar de mc Dino voor een kant en klaar menu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Door preahistoriche groenten in te doen. Een soort schilpadden-groentensoep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is op You Tube een leuk filmpje over prehistorisch koken.

( Harry-Prehistorisch koken ).

Toegevoegd na 2 uur:
Of ga gezellig een weekend prehistorische soep maken!

( Dagje weg .nl weekend prehistorisch leven ).

19-20 Juni .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, leuk fimpje!
Kende hem al, maar een plus voor je antwoord.
In de oudst bekende steentijd, waren er alleen rendieren.
De tijd van runderen was er nog niet want er waren niet genoeg bossen, dit kwam zo`n 2000 jaar later. Ze hadden ook nog geen pannen. Ze maakten dus manden die goed doorweekt werden gedurende een nacht.Hierdoor werden ze waterdicht. Ze verhitten toen stenen op het vuur. Dit was een schoon vuur van bijv. eikenhouttakjes. Dit laat weinig as over en brandt lang. Hierin werden vuistgrote stenen gelegd die makkelijk in de manden konden rollen. De 'kok' maakte in die manden bijv. een wilde notensoep. Er werd water in de mand gedaan,geplette noten,wilde uien, rendiervlees wat ze altijd in voorraad hadden en kruidenzoals oregano. Dat is al een oud wild kruid. Ik weet niet of ze toen al zout hadden. De hete stenen werden dan met behulp van grote takken uit het vuur gehaald, even door een bak water van de as ontdaan en voorzichtig bij de ingrediënten in de mand gedaan. De kok rolde de hete stenen dan met een stok door de mand tot het water zelfs ging koken. Zo kookten ze al in de vroege prehistorie soep.Leuk hè?

Toegevoegd na 15 minuten:
Dit was dus zo`n 10.000 jaar geleden. De tijd van de rendierjagers.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was het niet de tijd van de mammoetjagers in het Loiredal?
amc
13 jaar geleden
Op de zg. mammoetsteppe leefden ook de steppewisent, de wolharige neushoorn en het reuzenhert. Het was niet alleen in het Loiredal waar men opgravingen deed en resten van deze dieren vond, maar op vele plaatsen. Van Japan tot Rusland, van Griekenland tot Zuid-Afrika. Zelfs op de Noordzee worden nog mammoetresten gevonden.En ja, ten tijde van de mammoets liepen er ook antilopes rond.