Kun je ouderewetse opbakaardappeltjes alleen maken met boter en niet met (olijf)olie?

Ze worden niet echt bruin en zijn wat zompig.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Je olijfolie moet wel eerst heet zijn en dan pas de aardappeltjes er in.
Erna55
8 jaar geleden
Je vraagt of het met alleen boter kan.
Ja dat kan. Wel de boter goed heet laten worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast is reuzel ook nog eens zeer stabiel en kan het goed tegen verhitten.
Ook daarom beter geen plantaardige olie gebruiken, geklaarde boter of ghee kan ook goed tegen verhitten.

Antwoorden (2)

Aardappels opbakken wil prima in alle soorten vet. Het is echter wel belangrijk dat het vet heet genoeg wordt, en dat de aardappeltjes goed kunnen bakken, dus niet in een tefal-pan, maar bij voorkeur in een ijzeren of aluminium pan zonder anti-aanbaklaag. En ook niet te zuinig met die olie of boter. De aardappels moeten ook niet in een dikke laag op elkaar liggen, maar elk plakje moet de bodem van de pan raken en individueel gekeerd worden, liefst maar 2 keer zodat ze zo heel mogelijk blijven. Dan krijg je de lekkerste gebakken aardappels.

Olijfolie heeft wel HEEL veel invloed op de smaak ; als je dat lekker vind maakt het niet uit, maar naar "ouderwetse" opgebakken aardappeltjes smaken ze dan natuurlijk eigenlijk niet meer ;-) . Is wel weer heel geschikt voor "roast potatoes"; halve aardappels (met schil) op een ingevette bakplaat, aardappels zelf invetten , bestrooien met grof zeezout en een paar takjes rozemarijn erbij. En dan een uurtje in de oven. Heerlijk.

Het lekkerst worden opgebakken aardappels in geklaarde boter (ghee) of, een recente ontdekking van mezelf, in kokosvet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het beste bak je ze in een mengsel van boter en olie. De olie zorgt voor de juiste hitte en de boter zorgt voor de smaak. Boter kan je vanwege het hoge watergehalte niet zo sterk verhitten...de boter zal dus snel verbranden. Doordat je er olie bij hebt gedaan, kan het sterker verhit worden en verbrandt hij niet zo snel. Boter is echter wel belangrijk voor de smaak!

http://www.ah.nl/allerhande/video/R-V2113924/aardappelen-bakken
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is handig, die video erbij. Ik zie ongezouten roomboter liggen.
Die ronde pan mag wel een beetje meer op het midden van de gasbrander staan (dacht ik zo)
amc
8 jaar geleden
Aangezien er tijdens het bakken ook kruiden toegevoegd worden is het ook niet nodig om gezouten roomboter te gebruiken toch? Zouden het overgebleven gekookte aardappelen geweest zijn, dan waren ze ook al in gezouten water gekookt ;-)
Eigenlijk maakt het tijdens bakken van 'omschud' produkten in de koekenpan niet uit of de pan midden op het vuur staat. De bodem is sowieso overal al heet en de pan wordt steeds weer opgetild en omgeschud, net als bij wokken. Maakt dan niet uit of hij steeds met het midden op de brander terecht komt. De losse delen komen sowieso steeds op andere plekken te liggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet de koekenpan, maar de eerste grote pan die opzij staat. Dat is echt verlies van warmte. Best slordig voor een filmpje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gebruik margarine [bleuband] en voeg halverwege zonnebloemolie toe. Als je alle plakjes naast elkaar in de pan legt en af en toe omdraait [blijf er bij! ze branden sneller aan dan je denkt!] krijg je mooi gekleurde gebakken piepers op je bord. Geen zwart geblakerde of echt verbrande exemplaren :-))
amc
8 jaar geleden
Klopt helemaal jodokus (^-^) ! Toevallig gebruik ik zelf ook vaak Blueband, maar dan het vloeibare bak/braadvet, omdat die ook grotere flesjes hebben. Pakjes margarine spetteren me teveel.vanwege het vele water. Vaak doe ik er voor de smaak dan nog wat olijfolie bij. Toch gaat er niets boven de smaak van echte roomboter en die möet je wel aanvullen met olie, als de vlam hoger moet staan, vanwege het verbrandingsgevaar. Een biefstuk schroei je dan ook het best dicht in alleen wat olie, maar voor de smaak moet er dan toch echt wel een klont boter bij ;-)