hoeveel zout op een pond gehakt doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
59.6K
tinus1969
8 jaar geleden
Dat hangt af van wat je er mee doet en wat je lekker vindt (ik gebruik eigenlijk nooit zout op vlees).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet. Gebruik gehaktkruiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat denk je dat er (bijna) altijd in gehaktkruiden zit?
Ritsuka
8 jaar geleden
Naar smaak, maar de meeste mensen krijgen al veel zout binnen, dus misschien het beste om voornamelijk andere kruiden te gebruiken.

Het beste antwoord

Uiteraard geldt dat dit naar smaak moet gebeuren. De ene persoon lust het veel zouter dan de andere. Maar over het algemeen wordt gezegd dat je per gewicht vlees één procent zout kunt gebruiken. Dat komt voor 500 gram gehakt dus neer op 5 gram zout.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als beter alternatief zou je kaliumzout kunnen gebruiken of meer kruiden gebruiken die de smaak versterken omdat de meeste mensen al (te) veel zout binnen krijgen..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach, je eet tenslotte niet in je eentje een pond gehakt ;-)
Maar met andere kruiden erbij vind ik 5 gram ook al wel flink aan de zoute kant, simpelweg omdat ik het niet zo zout (meer) gewend ben.
Kaliumzout vind ik persoonlijk teveel bijsmaak hebben en absoluut niet lekker ; maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
juist omdat ik veel kruiden gebruik wilde ik weten wat zo'n beetje de ondergrens was wat betreft toevoeging van zout aan gemengd gehakt.
Allemaal bedankt.

Andere antwoorden (2)

Je moet niets, houd dat in gedachten. Het beste voor de gezondheid is om altijd matig te zouten, maar voor de smaak is zout wél belangrijk. We vinden al snel iets te flauw omdat we aan zout gewend zijn en er in veel gevallen mee overbelast worden door de voedselindustrie. Dat merk je pas echt als je gewend bent alles zelf te maken en het eens een keer uit blik proeft. Het gebeurde mij eens toen ik ergens soep uit blik proefde....walgelijk zout als je het niet gewend bent!

Het maakt ook uit welk vlees je gebruikt. Vet heeft al smaak dus heeft halfom gehakt al meer smaak dan rundergehakt. Dientengevolge hoef je bij halfom minder zout toe te voegen dan bij rundergehakt, dat een neutralere smaak heeft. Gebruik je graag andere kruiderij door het gehaktmengsel zoals mosterd, ketjap of kappertjes, vergeet dan niet dat die ook al zout bevatten of ziltig smaken!

Een chefkok als Jonnie Boer gebruikt bijv. altijd ½ eetl. zout bij 1 pond rundergehakt en daarbij doet hij ook ketjap manis (niet de asin want die is te zout)en 1 lepel mosterd. Daarbij komt ook nog eens cayennepeper omdat een chef ervan houdt dat ales 'op smaak' is en nooit beticht wil worden van 'te flauw' van smaak. Zij weten dat de mensen over het algemeen van pittige smaken houden. Daarbij wordt dan ook veel aandacht aan een geurige en smakelijke jus besteedt, want die geeft een gehaktbal ook meer smaak.

Zelf neem ik voor een gehaktbal meestal halfom gehakt en kruid het met peper, koriander, paprikapoeder, foelie, nootmuskaat en maal er vervolgens met de molen een paar slagen grof zeezout bij. daarbij doe ik dan nog vers gehakte peterselie en een gesnipperde ui. Ik bind het met ei en een snee geweekt oud brood en ondanks relatief weinig zout, zal hij toch erg smakelijk zijn en zeker niet flauw! Het is dus net wat je gewend bent.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad als je geen of weinig zout gewend bent, lijkt het bij de soep in een restaurant soms of het rechtstreeks uit de Dode Zee komt.
amc
8 jaar geleden
(^0^).... LOL.
Als je het zo vraagt : ... hoeveel zout op een pond gehakt doen? ... dan zal ik antwoorden: het ligt er aan waarvoor? ga je gehaktballen draaien? wordt het rul gehakt [pasta saus]? of een ander recept [gehaktbrood]? en wat zijn je andere ingrediënten?

Zonder die feiten is het een beetje gokken wat je precies bedoelt... maar goed, ik ga er nu maar vanuit dat je gehaktballen bedoelt .

In mijn link vind je allerlei gehakt recepten [meest -ballen] en het is leuk, want iedereen weet het beter! Ook dat is logisch omdat smaken verschillen en de ene mens eet misschien zoutarm en de ander eet [veel] te zout.

Kortom : 1/2 theelepel of 1 theelepel of 1 1/2 theelepel of zelfs 1 EET lepel [op 1/2.kilo gehakt] haal ik uit de verschillende recepten en soms ook "zout" of "zout naar smaak" maar daar schiet je niets mee op. MIJN ADVIES is om een "SNUFJE" zout er in te doen, dan alle andere kruiden, mengen en proeven, daarna eventueel nog een snufje; bedenk dat je beter iets te weinig er in kunt doen dan meteen teveel!

In het kader van "we moeten minder zout gebruiken" wil ik je adviseren om ook bijvoorbeeld verse peterselie erin te doen en als je dat lekker vindt een flinke teen knoflook [geperst / gesnipperd] of eventueel een gesnipperde ui , een rode paprika [kleingesneden] is ook lekker... Je kunt vele kanten op en vaak gehaktballen maken met iedere keer verschillende smaken .

Succes!

http://www.smulweb.nl/recepten/gehaktbal

Toegevoegd na 3 minuten:
Oud brood om het te binden, paneermeel kan ook, maar veel lekkerder is beschuit. Per 1/2 kilo gehakt kun je 1 ei er door doen, is niet echt nodig maar wel veel lekkerder!