moet ik om een eitje te koken een gaatje in het ei prikken? en hoelang moet ik het ei laten koken om een zachtgekookt eitje te bekomen?

Toegevoegd na 10 minuten:
en waar moet ik dat gaatje dan prikken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
43.3K

Het beste antwoord

Je hoeft geen gaatje in het ei te prikken. Sommige mensen vinden dit prettiger omdat bij het 'prikken' de lucht uit het ei kan ontsnappen en de kans op het barsten (en dus op een uitgekookt ei) dan kleiner is.

Zacht gekookt ei met gaatje:
Breng een pannetje met water aan de kook.
Prik aan de onderkant van het ei (= bolle kant en NIET aan de puntige kant) een klein gaatje met het speciale apparaatje of heel voorzichtig met de punt van een scherp mes.
Je prikt hierbij op de plek waar het luchtreservoirtje van het ei zit. De lucht kan er nu uit, zodat het ei niet barst. Leg het ei op een lepel en laat het voorzichtig in het kokende water zakken Let op dat het ei wel helemaal onder water staat!
Laat het ei nu 4 á 5 minuten koken. (klein ei 4 minuten, groot ei 5 minuten)
Haal het ei uit het water en houd het even onder de koude kraan. Het ei "schrikt"en is daardoor beter te pellen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee hoor je hoeft niet perse een gaatje in het ei te prikken. Je kan wel wat zout bij het ei doen, dan barst het ei niet.
De kooktijd voor een zachtgekookt ei is ongeveer 4 minuten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een prima site voor jou gevonden waar je ook wel wat aan zult hebben. Daar staat onder andere dit schema:Hoelang koken ?

Onderstaande tabel geldt voor eieren uit de koeling. Voor de kooktijd is het ook van belang hoe groot het ei is. Dit staat aangegeven op de verpakking. Aangegeven is de kooktijd in minuten.

S M L
zachtgekookt
3 3 4
eigeel zacht, eiwit gestold
4 5 5
eigeel bijna en eiwit
helemaal gestold
6 7 8
hardgekookt
7 8 9

Toegevoegd na 9 minuten:
n.a.v. je toevoeging: Niet...je hoeft geen gaatje te prikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt hoor, maar is er een verschil tussen een zachtgekookt eitje en wanneer het eigeel zacht is en het eiwit gestold?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, bij een echt zachtgekookt eitje is het eiwit ook nog wat flubberig.. bij een zachtgekookt eitje met gestold eiwit is het eigeel flubberig en het eiwit stevig. Dank je, Rocketbaby!
Je kunt een gaatje in de ei prikken zo kan de lucht dat in het ei zit eruit bij het warm worden van het ei
tussen de 4 a 5 minuten heb je een zacht ei
en tussen de 6 a 7 minuten heb je een hard ei

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen onder het stompe uiteinde zit een holte tussen de eivliezen: de luchtkamer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. 4 minuten is maximaal. Hoe minder hoe beter.

Toegevoegd na 36 seconden:
Gaatje prikken, gaat breken tegen

Toegevoegd na 53 seconden:
Ik bedoel barsten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn recept voor een zachtgekookt eitje is geen gaatje prikken en 3½ minuut koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel klein gaatje prikken met een zogenaamde eierprikker is aan te raden anders kan het ei nog wel eens barsten...

Zet het water op het vuur en doe de eieren pas in het water als het water kookt. Dan reken je 4 minuten voor een zacht ei.. of 7 minuten voor een hard ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gaatje prikken hoeft niet, 4 minuten koken.