cream of tartar wat kan je ook gebruiken?

ik wil iets maken maar er staat dat je cream of tartar moet gebruiken en het was wit als gist mijn vraag is dus kan je gist of bakpoeder of iets anders gebruiken dat in alle winkels ligt gebruiken omdat ik frosting wil maken dit is de video ik volg
https://www.youtube.com/watch?v=4bYtHrKx9AU

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
37.5K

Antwoorden (3)

In het Nederlands is 'cream of tartar' wijnsteen. Het komt van nature voor in vruchten, onder andere in druiven en kan in wijnvaten en -flessen uitkristalliseren. Het blijft dan als witte kristallen op de bodem van wijnvaten, wijnflessen, of op de kurk achter.

Wijnsteen is een kaliumzout van wijnsteenzuur. Het E-nummer is E336 en het is volkomen onschadelijk voor de gezondheid, want 80% wordt afgebroken in het darmkanaal en 20% wordt met de urine uitgescheiden.

In de keuken wordt het gebruikt om stijfgeslagen eiwit en slagroom langer stijf te houden. Bovendien is het een onderdeel van bakpoeder. Ook zorgt het er voor, dat suikerstroop niet gaat kristalliseren en het voorkomt dat gekookte groente zijn oorspronkelijke kleur verliest.

In plaats van 'cream of tartar' (te koop bij de oosterse toko's in kleine plastic potjes) kan je bakpoeder of 'baking soda' gebruiken.
Amadea
8 jaar geleden
Wijnsteenpoeder is de enige vervanger, dit is te koop bij de apotheek en de toko, dan wel onder een andere naam, vertel waarvoor je het nodig hebt en ze weten wat je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een recept als jij aangeeft, dus om een frosting of meringue stabiel en stevig te maken, kun je cream of tartar vervangen door een lepeltje citroensap of azijn.

Cream of tartar is een typisch Amerikaans/Engels product en je kunt het hier in sommige toko's en in bekende bakwebshops online kopen. Het zit in een doosje en is in de vorm van poeder. Als je het droog bewaart wordt het nooit slecht! De aankoop is dus nooit weg, want je kunt het voor veel dingen gebruiken;
Bij het opkloppen van eiwitten...zorgt voor meer volume en werkt tegen uitdroging.
Bij het opkloppen van slagroom...een vleugje zorgt voor stevige room (net als klopfix).
Bij het opkoken van suiker...stopt het kristalliseren en zorgt dus voor romigere frostings.
Bij het maken van bakpoeder...1/3 theel. zuiveringszout + 2/3 theel. cream of tartar, geeft samen 1 theel. bakpoeder.
Bij het schoonmaken...een papje aanroeren van wijnsteenpoeder en zuurstofwater (apotheek) aanbrengen op hardnekkige vlekken in een bad of douche, op laten drogen en daarna gewoon wegspoelen. Soms krijg je ze alleen zo echt weg. Ook in verkleurde aluminium pannen...2 lepels in 1 l. kokend water...10 min. laten koken en weg zijn de vlekken. Het is dus echt een zuur.

Cream of tartar is op zichzelf geen bakpoeder, je hebt er zuiveringszout voor nodig. Cream of tartar in jouw mereinguerecept moet je dan ook niet door bakpoeder vervangen. Wil je het vervangen gebruik dan de richtlijn; 1theel. cream of tartar = 1 theel. citroensap.
amc
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat klopt niet. Citroensap is vervanging voor 'tartaric acid' maar niet voor 'cream of tartar'. Poeder is iets anders dan sap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Citroensap is idd geen vervanging voor cream of tartar, maar....toch bedankt voor het plaatsen van je uitleg over dit produkt, en m.n. de verschillende doeleinden van wijsteenzuur.
amc
8 jaar geleden
Ik heb het niet over citroensap maar over wijnsteen, de zure component die aan bakpoeder wordt toegevoegd omdat dit nodig is om te rijzen. Deze zure component die het poeder bevat zorgt er ook voor dat een frosting, eiwitschuim e.d. steviger worden en daarom kan je het vervangen door citroensap of zelfs azijn.
amc
8 jaar geleden
je zegt het overigens zelf; 'tartaric acid' ---'wijnsteen-zuur als je het letterlijk vertaald. Tartar is wijnsteen maar ook tandsteen wordt tartar genoemd in het Engels. Het is de zure component en zonder natriumbicarbonaat zal dit niet rijzen. het is namelijk de reactie die ontstaat als je dit zuur hieraan toevoegt dat zorgt voor de belletjes koolzuurgas die het deeg laten rijzen en luchtig maken. Cream of tartar zorgt bijv. ook voor de licht zurige smaak in Mascarpone, want dit is hier ook aan toegevoegd.