Wat geeft het beste resultaat een grillpan of zo n grilltoestel zoals de cuisinart bv ?

Als ik tonijnssteak wil bakken in een grillpan op een inductievuur, lukt het de ene keer wel de andere keer niet , dr ht blijven kleven aan de pan , zodat de vis uitelkaar valt en niet krokant dichtschroeit. Een vriendin van me zegt dat als je zo een grilltoestel gebruikt die vis totaal niet meer gaat kleven. Klopt dit?

9 jaar geleden
in: Koken
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beiden kunnen een even goed resultaat geven.
Ook bij een elektrisch apparaat dat bedoeld is voor grillen, kan de vis aan de bodem plakken, de truc is dat je de pan of grillplaat goed verhit en dan pas olie toe voegt, als de olie ook heet is, dan leg je de vis erop en draait deze tijdig. Op de grillplaat moet je ook olie aanbrengen, dit doe je met een kwast die bedoeld is voor het bakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gekke vraag misschien Crea, waarom pas de olie/boter in de pan als die heet is? Ik doe altijd eerst olie/boter en dan het vuur aan. Zorgt dat voor minder aanbakken?
paulus811
9 jaar geleden
Olie in een grillpan is verspilling van je olie, want het loopt alleen maar de ribbels in en spettert als een gek. Je moet het product wat je wilt grillen van een dun laagje olie voorzien en dan in de hete grillpan leggen en even niet meer aankomen. Je vlees of vis laat vanzelf na 2 minuten los. En een gietijzeren grillpan nooit met sop afwassen.
doralien
9 jaar geleden
Waarom mag je hem nooit met sop afwassen? Hoe krijg je hem dan proper. Tot nu toe heb ik die steeds met sop afgewassen en nadien met beetje olie ingewreven.

Het beste antwoord

Het geheim (?) van je vis niet te laten kleven in je grillpan is deze zo heet mogelijk laten worden.
Je smeert je vis heel lichtjes in met een goede olie, kruiden met peper en zout eventueel wat gedroogde dille erop en dan leg je de moten in een HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL hete grillpan. Na een minuutje of twee de vis een eerste keer omdraaien en aan de andere kant laten bakken. Na nog een minuutje of twee de vis nogmaals omdraaien en erop letten dat je de vis zodanig neerlegt dat de lijntjes zich kruisen voor een mooie ruit op je vis. Na een minuutje of zo de vis aan de andere kant nogmaals ruitjes bezorgen.
Tip 1: als je je vis graag wat harder gebakken wil leg je hem in een ovenschotel en gaar je hem zo verder in de oven zoals je hem wil.
Tip 2: probeer eens hazelnootolie, sesamolie of een andere olie om je vis in te smeren.
In ieder geval smakelijk en succes met je tonijn (of andere vis)

Toegevoegd na 21 minuten:
Nog vergeten je eigenlijke vraag te beantwoorden .
Wat is het beste een pan of een toestel?
Dat hangt af van je persoonlijke smaak. Als je een pan gebruikt zal de grilsmaak meer geprononceerd zijn dn met een toestel daar deze gewoonlijk veel heter kan worden.
Ik persoonlijk verkies een pan omdat ik houd van een lekkere grillsmaak aan mijn vis of vlees, maar zoals gezegd dat is kwestie van persoonlijke smaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een grillpan hebt met een (teflon) anti aanbaklaag dan is dat in principe gelijk aan een electrische contactgrill met een anti aanbaklaag.

Heb je een grillpan van goede kwaliteit (gietijzer of plaatstaal zonder teflon anti-aanbaklaag) laat deze dan heet worden, smeer je vis in met olijfolie en bak de vis kort aan beide zijden. Je vis blijft dan heel, wordt gaar, niet droog en toch krokant.

Dit is de beste manier.

Heb je echter een grillpan van aluminium met anti-aanbaklaag dan is dat echt het zelfde als bakken op een contactgrill. Als je tussen deze twee kunt kiezen dan zou ik kiezen voor het apparaat/de pan die je het kortst in bezit hebt en waarvan de anti-aanbaklaag zo min mogelijk beschadigd is en daardoor zo goed mogelijk werkt (niet aanbakt). Zorg er ook in dit geval voor dat je de vis insmeert met olie.
De pan/contactgrill plaat zelf insmeren met olie is niet de bedoeling, dan kan je namelijk net zo goed bakken in een koekenpan.

Samengevat: het beste is bakken in een goede grillpan.