Wat maakt een koekenpan een goede koekenpan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb persoonlijk slechte ervaring met die keramische pannen waar je steeds reclame over ziet nu.
Alles plakt heel snel, pan verhit niet egaal en als je ooit iets met kerrie maakt, is je pan geel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is soms geen pijl op te trekken.
Zo heb ik weer goede ervaringen met de koekepannen van de ikea.
Na 4 jaar intensief gebruik.. Kan ik er nog perfecte pannenkoeken mee bakken. Dat lukte niet met een tefal pan.

Het beste antwoord

Bij het bakken van vlees en vis 'zoals het hoort' is de bedoeling dat het vlees in een zeer hete pan wordt gebakken. Er ontstaat een chemische reactie in de eiwitten in het vlees/de vis (dit heet de Maillardreactie) wat die specifieke smaak en geur geeft die zo lekker is als je vlees/vis bakt.
Nadat het vlees heel even aan de bodem van de pan vast zit komt deze los en je vlees zal nu verder garen. Zo krijg je dat laagje op je vlees dat het vlees zo lekker maakt en niet alleen 'gaar' maar echt 'gebakken'.

Dit kort aanbakken kan alleen met een pan zonder anti-aanbaklaag, en daarom ben ik het met het eerste antwoord eens: een echt goee koekenpan is een gietijzeren koekenpan: gietijzer kan zeer heet worden, de warmte wordt goed verdeeld, de pan gaat een leven lang mee, is zeer robuust en werkt uitstekend op inductie. (dit geldt ook voor grillpannnen overigens).

Als je dus op zoek bent naar een echt goede koekenpan voor het bakken van vlees en vis kies dan voor een gietijzeren koekenpan of een plaatstalen die dezelfde eigenschappen heeft als gietijzer maar met het mogelijke nadeel dat het metaal kan vervormen in de loop der jaren (geen probleem als je kookt op inductie of gas, wel op een keramische kookplaat).

Overigens bak ik mijn eitje in een pan met anti-aanbaklaag: snel en bakken zonder vet. Maar vlees en vis daarin bakken is gewoon minder lekker, die bak ik in een 'goede' koekenpan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Een van de meest duurzame pannen is van gietijzer. Bij normaal gebruik zijn deze pannen eigenlijk niet kapot te krijgen. Daarnaast zijn de bakeigenschappen ongeëvenaard. De meeste gietijzeren pannen bevatten aan de binnenkant een geëmailleerde laag die nagenoeg onverslijtbaar is. Van oorsprong wordt deze pan vaak gebruikt om vlees in te braden, maar de pan is eigenlijk overal voor in te zetten. Persoonlijk vind ik een gietijzeren pan eigenlijk het beste alternatief voor de anti-aanbak hapjespan. Roerbakken of het bakken van vlees of vis gaat uitstekend en hij bakt eigenlijk nauwelijks aan.
Als voorbeeld… ik heb een oranje Creuset van mijn oma. Deze is zeker 20 jaar oud, gaat dagelijks in de vaatwasser en is nog zo goed als nieuw. Duurzamer kan volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trial and error staan je te wachten als je op zoek gaat naar een goede koekenpan. Want wat is een goede pan? Is dat er een die niet aanbakt? Die mooi krokant bakt? Die lang meegaat? Waar je alles in kunt bakken? Wie zijn oor te luisteren legt bij profs of culi's, kan rekenen op tegenstrijdige informatie. Heel veel professionele koks koken met een goedkope anti-aanbakpan - omdat zo'n pan lekker licht is en misschien wel rap slijt, maar daar is de prijs ook naar. Anderen vinden dat juist weer niks, zo'n anti-aanbaklaag, want een pan móet juist een beetje 'aanbakken'

lees ook verder in bron:
http://www.ztrdg.nl/achtergrond/verhalen/een-koekenpan-die-alles-kan/
fremar