Welke meelsoort kan ik het beste gebruiken voor pizza?

Ik heb in de supermarkt gezocht naar meel type 00 en Italiaanse meel maar kon die niet vinden. Heb nu meegenomen normale tarwemeel en tarwemeel extra fijn structuur. Welke kan ik het beste gebruiken?

Natuurlijk kan ik zelf ook wat gaan experimenteren maar helaas heb ik geen tijd meer en zijn de pizza's bedoeld voor anderen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
21K

Antwoorden (4)

Gewone tarwebloem is dan het beste alternatief. Als je een molen in de buurt hebt, kan je daar losse gluten horen, dat kan je dan in een verhouding van 5% bij je bloem mengen en dan heb je je eigen tipo 00 gemaakt. Maar zonder werkt ook goed hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer genoeg is het echte Italiaanse pizza meel in Nederland moeilijk te verkrijgen. Je kunt Italiaans pizzameel in speciaalzaken kopen, maar meestal is het erg prijzig.

Alternatief voor Italiaans pizzameel

Wil je graag de lekkerste pizza maken maar kan je het juiste meel niet vinden? Geen paniek! In Nederland bestaat ook meel waar veel gluten in zit. Het meel dat het beste met Italiaans pizzameel te vergelijken is, is bakkersmeel voor brood. Bakkersmeel kan je kopen bij de bakker. Vraag dan naar tarwemeel met veel gluten. Als je erbij zegt dat je het meel wilt gebruiken om pizzadeeg van te maken, krijg je zeker het juiste meel.

In de supermarkt

In de meeste supermarkten is er wel een pizza meel beschikbaar. Van Koopmans heb je voor een redelijke prijs een goed pizzameel. Je kunt ook broodmeel in de supermarkt kopen. Let er op dat je een broodmeel zonder gist koopt. In de supermarkt is vaak kant-en-klare broodmix te koop. In de kant-en-klare broodmix is gist toegevoegd en daarom niet geschikt voor je pizzadeeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je meel zonder gist moeten komen? Zonder gist rijst je pizzabodem niet en blijft hij plat. In het recept dat in de bron wordt gebruikt, voegen ze ook gist toe. Als je haast hebt kan je ook prima pizza's bakken met zelfrijzend bakmeel (met gist).
Je kan het beste patentbloem gebruiken. Een kort antwoord, het is lekker om het mee te doen. Heb het naar aanleiding van deze vraag ook even geprobeerd dus hier: Het antwoord patentbloem

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb er ook nog een afbeelding bij, want hij was niet gelukt op een of andere manier. (?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe fijner de bloem, hoe beter je pizzabodem. Als het niet lukt om type 00 te vinden, of je vindt het te duur of omslachtig, dan kan je ook gewoon tarwebloem uit de supermarkt gebruiken. Ook daarmee kan je erg goede pizzabodems maken. Belangrijk is dat je deeg altijd laat rijzen wanneer je gist gebruikt. Reken minimaal 1 uur en liefst 2 uur voor het rijzen.
Mocht je deze tijd niet meer hebben (als je bijvoorbeeld tegen het einde van de middag bedenkt dat je pizza wil bakken), dan kan je ook zelfrijzend bakmeel gebruiken. Het resultaat is een tikkeltje minder, maar geeft wel de mogelijkheid om op het laatste moment nog pizza's te maken.

Overigens is de temperatuur waarop je bakt ook heel belangrijk: hoe heter de oven, hoe lekkerder en knapperiger de bodem wordt. Gebruik de hoogste temperatuur die je oven aan kan (traditioneel worden pizza's in ovens van rond de 400 C gebakken).

Hier een recept voor pizzabodems van tarwebloem:
http://www.kokenmetkruiden.nl/news/555/zelf-pizzabodem-maken-/

En een recept voor het maken van pizzabodems met zelfrijzend bakmeel:
http://www.kruidenthuis.nl/recepten/show/561/snelle%20pizzabodem/