kun je een ei koken in een magnetron, als je een ei in een bakje water zet,?

men zegt dat het niet kan als je een ei los in magnetron legt. maar als je een ei in een bakje water zet, kan het dan wel?

Toegevoegd na 12 minuten:
dat je geen water aan de kook kunt brengen in een magnetron, klopt niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
straks ontploft die, wel voorzichtig doen
Reddie
10 jaar geleden
Klopt dat je water aan de kook kunt brengen in een magnetron. Eigenlijk is dat juist datgene wat je vooral opwarmt, het water in het voedsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee als je een ei probeert in de magnetron te koken is het bijna zeker dat hij ontploft

Het beste antwoord

Nee, dat gaat niet omdat het te snel gaat in de magnetron. In een ei zit een klein beetje lucht en dat zet uit bij verwarming. Als het te snel gaat op de gewone manier in water koken, kan een ei daardoor ook kapot koken, omdat de lucht niet snel genoeg voldoende ruimte heeft om uit te zetten. In dat geval heb je alleen maar gestold eiwit in je kookwater. On een magnetron gaat het proces zo snel, dat je ei uit elkaar klapt. Er schijnen wel speciale houdertjes te zijn om toch een ei te kunnen koken in de magnetron, maar hoe die werken en hoe het ei dan smaakt weet ik niet
anneliez
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kookpunt van water is 100°C. Zo warm gaat je bakje water niet worden in de magnetron om je eitje te koken omdat het je magnetron simpelweg niet lukt het water zodanig te verwarmen, dat het 100°C wordt. Ook denk ik dat het je niet gaat lukken wanneer je eerst water zou koken, dat in een bakje zou gieten, daar je eitje in zou stoppen en het bakje met het ei in de magnetron zou stoppen omdat de magnetron de temperatuur niet kan handhaven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan overigens wél als je van een heel zacht eitje houdt (gepocheerd eigenlijk)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee door de snelheid waarmee het water in het ei gaat koken zal dit ook onder water kapot springen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je zoal niet meemaakt op een avond! Ik dacht dus: als ik nou een gaatje in de stompe kant van het ei prik, dan kan de lucht gemakkelijk ontsnappen, en klapt het ei niet uit elkaar. Dat werkte dus niet, ook niet in een glaasje water. Nog voor het water kookte klonk er een doffe knal, en moest ik de magnetron uitsoppen. Weer wat geleerd, moet je maar denken, en die kennis deel ik graag met je.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ZIt de lucht niet bij de spitse kant van het ei?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van mij krijg je alleen al voor het feit dat je daadwerkelijk bent gaan proberen een plus!