Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik verschillende diktes suikerstroop maken zonder suikerthermometer?

Ik heb suikerstroop in verschillende diktes nodig. Normaal maak je dit met een suikerthermometer, die de temperatuur aanwijst in graden Reaumur. Die zijn prijzig en niet erg makkelijk verkrijgbaar en ook kwetsbaar (glas). Er is een vuistregel: zoveel suiker en zoveel water zo en zolang koken. Die laatste zoek ik! B.v.d.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zie oud boek The nature and properties of the sugar cane
George Richardson Porter - 1 januari 1830, pagina 140, als e-book te downloaden via google books. Hierin staan opgeloste suikertabellen.
Reaumur (let op spelling), is temperatuurschaal, loopt van 0 (bevroren water) tot 80 (kokend water) oftewel, graden celsius maal 0,8 geeft reaumur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste qkn, boek gedownload maar geen tabel gevonden. Is een erg slechte scan en omzetting naar tekst. Er zitten wel stukjes tussen die plaatjes zijn maar daar staat geen zinnige informatie in. Misschien heb je wat nadere aanwijzingen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zie ook volgende link : http://imageshack.us/photo/my-images/31/k9ff.jpg/ voor de relevante tabel die ik uit het boek heb gehaald. Hierin zie je hoeveel water en suiker je kunt combineren en tot welk kookpunt dat leidt.
Bijbehorende tekst : "Each of the experiments was made with a solution of one hundred pounds of sugar in sixty pounds of water. When the degree of heat indicated by the thermometer is ascertained, a reference to this Table will show at one glance what proportion of the water of solution has been evaporated, what quantity of sugar is thereby rendered capable of passing to the solid state, and how much water is yet to be evaporated before the remainder of the sugar can be crystallized. If, for example, during the process of concentration, the thermometer rises to 230° Fahrenheit, or 88° Reaumur, this table informs us that 31 lbs. 3 oz. 4 dr. of water have been evaporated, that 52 lbs. of sugar have thereby been rendered capable of crystallizing, and that 28 lbs. 12 oz. 12 dr. of water remain to be evaporated, before the remainder of the sugar, 48 lbs. can assume the solid form." Succes.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding