waarom wordt (kippen) vlees wit zodra je het in de pan gooit?

Als je vlees in de pan gooit wordt het al snel wit en daarna bruin door het bakken. Maar waarom wordt het vlees eerst wit? Wat gebeurd er dan in het weefsel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
6K

Het beste antwoord

Wat doet het eiwit van een ei als je het bakt?
Juist, gaat van doorschijnend naar wit en dan vormt zich een bruin randje.
Hetzelfde gebeurt met de kip daar het kippenvlees ook vooral uit eiwitten bestaat.
Het zijn de eiwitten in je vlees en je ei die eerst gaan stollen en dus wit worden en daarna gaan deze beginnen kleuren. Als je goed oplet zal je zien dat dit niet alleen bij kippenvlees zo is maar bij alle vlees, eerst gaan de eiwitten stollen en dan pas kleuren.