Hoe komt het dat zelfgemaakt ijs altijd zo hard is?

Hallo,

ik maak graag zelfgemaakt ijs met een ijsmachine, maar het is altijd steen hard na dat ik het een nachtje in de vriezer heb zitten(het is gewoon een blok ijs i.p.v. schepijs). Is er een goedje of een trucje voor om er voor te zorgen dat het ijs makkelijker uit het bakje te schepen is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
10.2K

Antwoorden (4)

Dit komt omdat er geen lucht in zit. Ga eens op internet zoeken naar vloeibaar stikstof ijs maken. Dan krijg je wel luchtig ijs. het is ook niet eens zo duur. kun je zelfs wel bestellen bij de dierenarts

Toegevoegd na 10 minuten:
O en ook leuk, je kunt na een minuut al aan tafel ^^
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt niet zomaar het een nacht in de vriezer zetten en verwachten dat het lekker schepijs is.
Voor zelf ijs maken moet je zorgen dat je het regelmatig doorroert.
Meestal moet je het in de vriezer zetten, en dan ongeveer elke 30 minuten doorroeren.
Uiteindelijk word het dan ongeveer de structuur van ijs.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doet die ijsmachine dat roeren dan niet?
Zet je het in de machine in de vriezer? Niet doen, doe het ijs in een diepvriesdoos die goed sluit als je het ijs wilt bewaren. Ijs moet vooral in het begin regelmatig doorgeroerd worden om de ijskristalletjes te verwijderen. Die maken het namelijk keihard. Maak je meer een vorm van waterijs of sorbet of meer een vorm van roomijs?
Eieren verbeteren de structuur en maken het ijs smeuiiger. In plaats van eieren kan je ook puddingpoeder gebruiken.
Gebruik je melk of yoghurt? Hoe hoger het vetpercentage hoe romiger het ijs wordt.
Gebruik ook altijd goed gekoelde slagroom als je recept daarom vraagt en klop het niet helemaal stijf maar meer 'lobbig'.
Neem ook altijd fijne suiker of basterdsuiker. Dit lost makkelijker op. Heb je grove kristalsuiker maak het dan eerst fijn in de keukenmachine of blender.
Wanneer je weinig suiker gebruikt, wordt het ijs minder stevig en slapper. Teveel suiker leidt tot verlenging van de bereidingstijd.

Lekker roomijs maak je zo;
Klop 3 eidooiers met 100 g. basterdsuiker en 1 zakje vanillesuiker tot een luchtig schuimend mengsel. Voeg al roerend 250 ml. melk toe. Klop 200 ml. slagroom bijna stijf en spatel dit door het ijsmengsel. Schakel de ijsmachine in op de roomijsstand en giet het mengsel erin. Laat de machine ruim een half uur draaien.
Je kunt er natuurlijk ook chocolade, nootjes, fruit of whatever erbij doen.
Het lekkerst is wel dat je zelfgemaakt ijs zo snel mogelijk na bereiding lekker opeet.
Dan is het ijs op zijn best.

Hard worden voorkom je dus door het ijs regelmatig door te roeren en zet de vriezer op -18 graden C. Niet kouder!
amc
10 jaar geleden
de truc is elk uur uit de vriezer halen en even roeren (zo'n 8 uur lang). Zo voorkom je ijskristallen en dat het ijs hard wordt.