Heeft iemand een officiele site waar blijkt dat je dode mosselen beter niet kan koken en dat ze in de supermarktverpakkingen nog leven?

Mijn moeder staat op het punt om dode mosselen te koken, en ik lees hier en daar dat het niet goed is om dode mosselen te koken.

Ik had haar beweerd dat de mosselen in de supermarktverpakkingen nog leven. Zij noemde mij goedgelovig, ik liet haar de sites zien, maar ze zegt, dat zijn amateursites, je bent veel te goedgelovig.

Ik wil haar het tegendeel bewijzen, heel irritant, want bij feiten gelooft zij mij vaker niet, en noemt mij of leugenaar of goedgelovig.

Help me alsjeblieft, zodat ik het aan haar kan bewijzen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.6K

Antwoorden (5)

Veel mensen weten niet dat ze in de supermarkt levende mosselen kopen, en dat ze levend en wel de pan ingaan.

Wat me brengt bij het tweede puntje: als er een niet levende mossel je pan ingaat heb je een probleem. Je kan er dan erg ziek van worden: voedselvergiftiging! En het hoeft er maar eentje te zijn, en je bent een paar dagen goed ziek hoor!
Let er dus op dat je alleen de levende mosselen kookt. Daarom vertel ik het hier graag nog even:
Als je de mosselen uit de vacuum verpakking haalt zullen er mosselen zijn, die niet direct sluiten zijn niet per se niet goed. Ze kunnen nog wat versuft zijn van de tijd in het vacuum pak met extra toegevoegde zuurstof. Spoel ze af onder de kraan en wacht tot de schelpen sluiten. Sluiten ze echt niet, dan kan je misschien beter het zekere voor het onzekere nemen en deze dieren niet koken. De dieren in kapotte schelpen moet je zeker ook niet meekoken! Verder gaan de schelpen tijdens het koken open, maar ook de schelpen die niet open gaan hoeven niet per se ziekmakende dieren te bevatten. Sommige mosseltjes hebben namelijk een sterkere sluitspier of zijn zogenaamde slibmosseltjes die vacuum gezogen zijn in hun schelp! Open deze met een mesje boven een apart bordje, want er kan wat slib of zand in zitten.

Bron: Lekker en snel klaar gerecht. | Eten en drinken | Recepten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed, compleet antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ zie ook http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/wat-moet-je-weten-over-mosselen/speel/1/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Op de verpakking van de mosselen treft u in ieder geval een verpakkingsdatum aan. Steeds vaker staat er ook een vervaldatum op. Van het moment van verpakking tot het moment van consumptie zit een houdbaarheidstermijn van vier tot zes dagen. De juiste bewaartemperatuur ligt onder de zeven graden Celsius.

Dood of levend?

Wanneer u mosselen uit de verpakking haalt, is het verstandig de goede van de slechte te scheiden voor u ze kookt. Wijd openstaande mosselen zijn meestal dood. Hoe controleert u of ze echt dood zijn? Hou de open mosselen met de bolle kant onder de koude kraan en tik tegelijkertijd even tegen de schelp. Sluit de mossel zich, dan is ze nog levend en kan ze gewoon worden gegeten.

Dichtblijvers?

Tijdens het koken openen de mosselen zich. Dat zijn de exemplaren die u kunt eten. Zijn er ook bij die dichtblijven? Open ze met een mesje. De mossel blijft dicht omdat ze een krachtiger sluitspier heeft. Heel incidenteel gaat het om een slikmossel, een mossel die vacuüm gezogen is met slik. Open de mossel daarom boven een apart bord en niet boven de pot.
http://asp.gva.be/dossiers/-m/mosselen/dossier.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ideaale bewaartemperatuur volgens HACCP is voor vis en vlees 1 tot 3 graden ;)
Voor consumptie moeten mosselen vers zijn en goed gekoeld. Op de verpakking van de mosselen staat de verpakkingsdatum, vanaf het moment van verpakken tot het moment van consumptie zit een houdbaarheidstermijn van maximaal zes dagen. De juiste bewaartemperatuur van mosselen ligt onder de zeven graden Celsius. Vóór het bereiden van mosselen moeten eventueel dode mosselen verwijderd worden, want van dode mosselen kan men flink ziek worden. Wijd openstaande mosselen zijn meestal dood, om te kijken of de mossel echt dood is houdt men de mossel onder de koude kraan en geeft tegelijk een tik tegen de schelp. Sluit de mossel zich, dan is ze nog levend en kan gegeten worden, blijft de mossel open dan is de mossel dood en niet meer geschikt voor consumptie. Dode mossels die worden meegekookt, kunnen de andere exemplaren bederven. Tijdens het koken openen de mosselen zich, deze mosselen kunnen gegeten worden. Soms blijven mosselen dicht tijdens het koken. Dat is niet gevaarlijk, ze kunnen geopend worden met een mes. De mossel blijft dicht door een krachtig sluitspier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als kok kan ik je zeggen dat mosselen die je koopt idd leven, als ze dicbt zijn is het goed, zodra een mossel open in de bak zit is die dood, als je deze bereid en op eet kan je een zware voedsel vergiftiging krijgen en in ergste geval kan het dodelijk zijn. Dus absoluut niet eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast alle prima antwoorden van andere gebruikers die hier staan, heb ik voor je het ultieme bewijs dar je gelijk zal bevestigen:
Het is simpelweg bij wet verboden om niet levende schelpdieren (anders dan gekookt of ingemaakt, uiteraard) te verkopen.
Check maar even de Verordeningen (EG) nr 853/2004 en 854/2004 die van toepassing zijn in alle lidstaten, dus ook in Nederland.
Zie hier een stukje uit artikel 6 van de Verordening 854/2004:
"De lidstaten zorgen ervoor dat de productie en het in de handel brengen van levende tweekleppige weekdieren, levende stekelhuidigen, levende manteldieren en levende mariene buikpotigen de in bijlage II bedoelde officiële controles ondergaat."

Moet nog duidelijker...?

Gewoon om het verhaal van anderen te bevestigen: dode schelpdieren (b.v. een dode mossel) kunnen voor een flinke voedselvergiftiging zorgen (hoeft niet per se, maar waarom zou je het risico willen lopen?), dus koop altijd mosselen die niet over de datum zijn, bewaar ze in de koeling (anders gaan ze dood en bederven ze binnen no-time), en consumeer ze ALTIJD binnen de THT.

En nu kan je je moeder een lesje leren! Veel plezier ermee!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit dat met het vacuum verpakte mosselen?
http://plazilla.com/hoe-maak-ik-mosselen-nu-echt-schoon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vacuüm verpakt is vanuit wetenschappelijk oogpunt niet juist, hoewel ik weet wat je bedoelt: mosselen die in zonder lucht verpakt worden (zoals de meeste verpakkingen die je vindt in de supermarkt) Er zit nog een zekere hoeveelheid zuurstof opgelost in het water. Dit in combinatie met de lage temperatuur (deze mosselen moet je onder de 7°C bewaren) zorgt dat de mosselen een zeer trage stofwisseling hebben, en een paar dagen levend blijven.
De toch aanwezige bederfbacteriën kunnen zich niet zo snel vermenigvuldigen omdat er geen lucht in de verpakking zit (afgezien van de opgeloste zuurstof) vandaar dat als een paar mosselen toch dood gaan, dan zullen deze niet zo snel bederven en een dreiging voor de consument worden als een "gewone dode mossel".