Hoelang zweeft een magnatonstraal rond?

Het is altijd spannend om, als de magnatron draait, de deur open te trekken en de schaal eruit te halen. Als je met links de deur opentrekt en gelijk met je rechterhand de magnatron ingaat zijn dan de stralen gelijk weg? ps hij wordt dus niet eerst uitgedrukt maar tijdens het verwarmen de deur opengetrokken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Ja, de stralen zijn ogenblikkelijk weg. In ieder geval ruim voordat jij je hand naar binnen kunt steken, hoe hard je het ook probeert.

Toegevoegd na 4 minuten:
De stralen worden opgewekt in een soort straalbuis. Die buis produceert stralen zolang hij stroom krijgt.

Doe jij de deur open, dan wordt die stroom meteen uitgezet. Mogelijkerwijs zitten er nog wat condensatoren in, die nog heel eventjes stroom leveren. Bij het wattage van een magnetronbuis kan dat nooit lang zijn - misschien maximaal een tiende seconde.

*Als* dat al zo is, duurt het dus een tiende seconde voordat de straling van maximaal naar nul is teruggevallen. Dat is veel te kort om je hand in de magnetron te steken.

Dit alles is verplicht door de diverse veiligheidsinstellingen. Magnetrons die niet aan de regels voldoen, mogen niet worden verkocht.

Een andere vorm van veiligheid is, dat het helemaal niet zo gevaarlijk is als je hand eventjes wordt bestraald. Het enige dat zal gebeuren, is dat je hand opwarmt - net als het voedsel in de magnetron. Dat merk je snel genoeg, het is vergelijkbaar met je hand in een teil met te heet water steken, met als verschil dat de opwarming in een magnetron veel langzamer gaat, waardoor je geen brandwonden zult oplopen omdat je ruim bijtijds merkt dat het heet wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
En verder is magnetronstraling te vergelijken met lichtstraling. Die kan ook niet blijven rondhangen. Doe de lamp uit, en het is donker. Zo ook in de magnetron.

Een magnetronbuis kan niet "nagloeien" zoals sommige lampen. Dus buis uit betekent straling weg. Meteen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee.
Die straling wordt meteen geabsorbeerd en 'zweeft niet rond'. Het systeem is uit zodra jij de deur open doet: Zodra jij de deur opent, gaat de magnetron onmiddelijk uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst even de beknopte werking. Een magnetron is een soort oven die met microstraling het voedsel verwarmd.
Een microgolf is elektromagnetische straling, te vergelijken met radiogolven in het hogere frequentiegebied.

De microgolfstralen, meestal bij een frequentie van 2,45 GHz, worden door het voedsel heen geleid. Water dat in het voedsel aanwezig is, absorbeert de straling, zodat deze omgezet wordt in warmte. Elk watermolecuul is een elektrische dipool, dat wil zeggen dat het ene uiteinde een positieve lading bezit en het andere uiteinde een negatieve lading. Door de elektromagnetische straling wordt het molecuul heen en weer gedraaid, waarbij het zich gelijk richt aan het wisselende elektrisch veld. Deze beweging veroorzaakt de warmte. Ook vetmoleculen kunnen op deze manier worden verwarmd.

Op het moment dat je de deur van de magnetron opent onderbreek je het elektrische circuit en wordt de werking van de magnetron onmiddelijk gestopt. Als dit niet het geval was zou er geen KEMA keur voor het apparaat worden verleend. B.v. bij een wasmachine is het gevaarlijk de deur plotseling te openen en daarom zijn deze deuren voorzien van een vertragingsmechanisme.

In een eerder antwoord wordt er een vergelijk gemaakt tussen je hand in een teil heet water stoppen of in een magnetron, stel dat dit laatste mogelijk zou zijn. Moge het je duidelijk zijn dat de verwondingen aan je hand totaal verschillend zullen zijn. Je moet er niet aan denken dat het bloed en vetweefsel in je hand gaat koken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat andere antwoord was van mij. Als je ziet hoe lang het duurt om een bord eten op te warmen, begrijp je dat het bloed en vetweefsel in je hand niet zullen gaan koken. Je hand zou langzaam opwarmen. Je zou dus een toenemende hitte in je hand bespeuren, die binnen enkele seconden ondraaglijk wordt. Het duurt echter lang genoeg om je hand terug te trekken, ruim voordat er iets zou gaan koken. In feite is precies dit de manier waarop de effecten van magnetronstraling zijn ontdekt. Vroeger werden radarinstallaties gemaakt die op vergelijkbare frequenties werkten. Onderhoudstechnici merkten dat ze zo lekker warm werden als ze in de straal van een werkende radar stonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt allemaal wel wat je zegt, maar dat is niet mijn punt. Je begint het onderwerp met "Een andere vorm van veiligheid", etc. Je hebt het dus over veiligheid.
Vanuit veiligheidsoogpunt raad ik niemand aan zijn hand in een magnatron te stoppen om te cotroleren of hij in of uitgeschakeld is. Je zult dat dan ook in geen enkele handleiding vinden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Er zijn twee vormen van veiligheid die beide bijdragen aan het resultaat. De eerste vorm is dat de magnetronbuis wordt uitgezet zodra de deur wordt geopend. De tweede vorm is dat het niet direct schadelijk is wanneer je hand toch door magnetronstraling wordt getroffen. Beide vormen van veiligheid dragen bij aan het verminderen van de kans op ongelukken. Dit is een standaard methode bij veel technische ontwerpen: a) zorg dat het niet kan gebeuren; b) zorg dat het niet zo erg is als het toch gebeurt. Bij een hoogvermogensmagnetron, die wél direct schade toebrengt voordat jij je hand kunt terugtrekken, zullen om die reden extra veiligheidsmaatregelen moeten worden getroffen.
Niet, het is het tegenovergestelde van een koelkast. Daar gaat het deurtje open: lichie aan. Bij de magnetron houdt de staling op,zodra je het deurtje open doet.