Jazeker! De allerbekendste is wel de 'Quiche Lorraine', een hartige taart van een bodem en rand van deeg en deze wordt gevuld met een mengsel van gebakken spek, room en kaas. Dit wordt zo gebakken en als hartig gerecht gegeten.
In Canada en Australië heb je veel recepten van de 'Tourtière'. Een met deeg uitgelegde vorm die (net als appeltaart) gevuld wordt met (meestal) rul gebakken gehakt met groenten. Net als een pastei wordt hij afgedekt met deeg en dan gebakken. Het is dus net een gedekte appeltaart die je bij het aansnijden verrast met een vleesvulling.
Dan heb je natuurlijk de bekende 'Pie', uit Groot-Britannië.
De bekendste is daarvan de 'Steak & Kidney Pie. (biefstuk & niertjes).
Zo zijn er wellicht meerdere soorten in verschillende landen/werelddelen.

Zelf maak ik vaak met oudejaarsavond een taart van huzarensalade. Normaliter wordt huzarensalade op een schotel geserveerd, maar ik vul hem in een springvorm, die ik na koeling (als hij goed opgestijfd is) op een taartschaal zet en dan, net als een taart decoreer met hartige ingrediënten. Hij wordt helemaal bestreken met een laagje mayonaise/yoghurt gemengd net als je met fondant/marsepein of slagroom doet op een zoete taart.
Dan komen er aan de rand bovenop toefjes van mayonaise met kerstomaatjes erop en maak ik van de bovenkant een klok die bijna 12 uur aangeeft.
De wijzers zijn van uitgesneden augurkenreepjes en de cijfers van Romeinse cijfers van uitgesneden rauwe paprika. Rond de taart decoreer ik blaadjes sla en hierop leg ik groepjes met augurkenplakjes/zilveruitjes, ger. paling/zalm, partjes hardgekookt ei enz.
Is altijd een succes en ipv een lepel- krijgt men een punt huzarensalade taart. Mijn huzarensalade maak ik met veel hartig gekruid draadjesvlees dat lekker lang gesudderd heeft. Is dus ook met recht een vleestaart te noemen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk idee trouwens, amc!
+ voor het totale antwoord.

Andere antwoorden (5)

http://www.quicherecept.nl/QuicheLorraine.html

dit is een voorbeeld van een taart met ook vlees erin, er zijn namelijk ook hartige taarten waar gewoon ham of spek inzitten(waarschijnlijk ook wel met ander soorten vlees.)

Toegevoegd na 5 minuten:
dus ja.

Toegevoegd na 5 minuten:
dus ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja een hartige taart
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Quiche of hartige taart?
Wat mij betreft zijn quiche en hartige taart precies het zelfde, ik gebruik de termen ook door elkaar heen er zijn vele soorten met o.a. vlees en vis te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In engeland heb je ook veel "pies", taarten dus met vlees en jus: kip, rund, varken, lam...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat ook zoete taart met vlees erin. Mince pie!

http://en.wikipedia.org/wiki/Mince_pie

De vulling, Mince(d)meat, is tegenwoordig een mengsel van gedroogd fruit, appel, drank, noten en winterse specerijen. Ooit werdt het met echt vlees bereid, nu soms nog met suet (niervet).