Calvados te vervangen?

Is Calvados te vervangen voor het afblussen van vlees door bv wijn of port?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
14.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kon het me op dit moment niet veroorloven om een fles aan te schaffenen heb het uiteindelijk vervangen door Cognac want dat had ik nog in huis. Het gerecht was evengoed erg lekker en complimenten voor de kok. Zodra ik het me weer kan veroorloven ga ik het nog een keer met Calvados proberen en kijken wat het verschil is!
Nog bedankt voor je uitvoerige antwoord!

Het beste antwoord

Ja, het KAN wel.
Maar het is net zoiets als kiezen voor pindakaas omdat je geen hagelslag wilt kopen. Het is toch echt wel een flink verschil.

Het ligt eraan hoe goed je recept is. Als die super lekker is, zou ik 't niet laten verpesten door de calvados achterwege te laten en door iets totaal anders te vervangen. Oké, het is natuurlijk nog steeds te eten, dat heus wel.

Een beetje slijter heeft ook wel kleinere flesjes calvados, en ook in verschillende prijzen.
Als je je gerecht ooit eerder had gemaakt, had je deze vraag niet gesteld, want dan wist je dat de smaak van calvados niet vervangen moet worden.
Moet er ook nog geflambeerd worden? Ik zou voor de calvados gaan. Maar ja, smaken verschillen..

Overigens is calvados goed houdbaar, dus je kunt het gemakkelijk over een tijdje nog een keer maken, omdat 't zo super lekker gerecht bleek te zijn.
Wat je ook nog kunt doen als je er toch te veel van over houdt en niet nog een keer dit gerecht wilt maken, zoek gewoon een volgend recept met calvados.
Of gebruik het om allerdaagse gerechten te verrijken.

Maar als je 't mij vraagt, dan zeg ik: als je in de gelegenheid bent een flesje calvados aan te schaffen, zonder dat je er een week droog brood door moet gaan eten, kies voor calvados! Je recept is 't waarschijnlijk waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor ... ik gebruik vaak sherry om af te blussen, of brandy. Soms ook witte of rode wijn (al naar gelang het gerecht).
Ik heb toevallig vanavond nog de gehaktballetjes afgeblust met een scheut manzanilla (sherry). Ze waren heerlijk :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig, was al bang dat ik een hele fles moest kopen alleen voor het kerstdiner...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, de andere alcoholische dranken zijn een goed alternatief. Volgens mij heeft het alcoholgehalte geen invloed op de dikte van de saus.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is bij de slijter kijken of ze zo'n miniflesje cavados hebben. Van sommige sterke dranken zijn er miniflesjes die helemaal niet duur zijn (er zit ook niet veel in, ha, ha ha).
Ik zou, als je het hebt, cognac gebruiken ipv calvados - dat heeft hetzelfde alcohol-gehalte, en als je wijn of portgebruikt, wordt je sausje misschien erg dun.
Alternatief : vieux
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cognac, dat heb ik nog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dit is inderdaad de juiste vervanger van calvados.
Kan natuurlijk wel, maar zal een andere smaak geven. Calvados is gedestileerd van appelcider en wijn en port hebben de druif als basis.
14 jaar geleden
Als calvados gevraagd wordt, moet je dat ook nemen, want het is vaak zo`n essentiele smaak. De enige drank die als vervang kan dienen is de Nederlandse appel eau- de- vie. Je gaat zeker Normandische kip maken? Alles waar "Normande"bij staat voor een recept is n.l. meestal met appels en calvados. Culinair gezien is Normandië hier beroemd om. Zo`n fles calvados is vaker goed te gebruiken.
In de boter gebakken appeltjes , besprenkeld met een beetje calvados zijn een heerlijk bijgerecht bij geconfijte gans of eend, bij (rode) kool, bij kalfslever of bij of in flensjes met een beetje suiker eroverheen.
Mocht je toevallig geen normandische kip maken dan is hier het recept voor als je toch een fles koopt en voor een andere keer;

Normandisch kip;

1 dikke, blije kip (1½ kg) in 8 stukken,
1 flinke friszure appel,
1 el. olie,
50 gr. boter,
2 el. calvados of appel eau-de-vie,
1 el. water,
1½ dl. crème fraîche.

Bestrooi de kip met zout en peper en braad bruin in de olie en de helft v.d. boter, in een grote braadpan, evtl. in porties.
Doe de stukjes appel erbij en braad die ook 1 minuutje mee. Doe de afzuigkap uit en giet de calvados over de kip.
Hou er een lucifer bij en beweeg de pan terwijl de alcohol brandt tot dat het vuur gedoofd is. Doe een lepel water bij de kip en stoof hem in ong. 3 kwartier gaar, op het gas of in de oven ( 160 graden).
Haal de gare stukken kip uit de pan en houd ze warm (bijv. in de oven met de deur op een kier).
Kook het braadvocht in tot stroperig, giet er de room bij en kook nog zo`n 2 min. tot de saus glad is.
Over de kip gieten.
amc