Wat voor een soort kaas zit op een Bakker Bart knabbelstengel?

Bij ons thuis houdt niemand van kaas, wel lusten we allemaal de knabbelstengels van Bakker Bart. Wij willen ze nu graag zelf maken, maar ik heb geen idee welke kaas er op zit. Weet iemand toevallig welke kaas ze op zo'n knabbelstengel doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Antwoorden (2)

Old Amsterdam of een andere oude kaas. Hier is het recept:

http://dehardegarde.nl/recept/kaasstengels/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Welnee, dan heb jij nog nooit een kaasstengel van Bakker Bart gegeten. Dat is absoluut géén oude kaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op de link klinkt zie je dat het recept niet enkel oude kaas bevat. Ook is deze reactie er terug te vinden:
"Ik heb ze gemaakt met een beetje paprikapoeder ertussen en mijn zusje vond ze net zo smaken als de kaasstengels bij Bakker Bart." Een + dus, en zeker het proberen waard!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea: goed lezen!
Amadea
11 jaar geleden
Je vergeet de helft. Als je oude en jonge kaas vermengt dan krijg je natuurlijk de smaak van gemiddeld belegen kaas!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea: oké, daar ga ik met je in mee. Ik had moeten schrijven dat er ook jonge kaas inzat (maar dat stond al in het recept). Maar als je moet determineren wat nou juist de smaak geeft, geef ik één soort kaas op, die het meeste ertoe doet (en dit wellicht in combinatie met paprikapoeder). Ik heb ooit wel eens een kaasknabbel van Bakker Bart genuttigd, maar de smaak is mij niet echt bijgebleven!
Meestal worden pittige kazen gebruikt voor hartige kaashapjes. De meestgebruikte is in een bakkerij een geraspte belegen kaas omdat echte oude kaas een stuk duurder is. Vaak wordt ook een mengsel oud belegen-belegen-jong belegen gebruikt en meestal is het Goudse kaas.

Ze zijn relatief eenvoudig te maken en vrijwel elke kaas die je erop strooit is lekker. Wil je ze Italiaans dan meng je de kaas met gedroogde Italiaanse kruiden en neem je een Italiaanse gemalen/geraspte kaas zoals Parmezaan.
Ook kan je ze gewoon alleen bestrooien met geraspte belegen kaas en kerriepoeder of er sesamzaadjes bijstrooien. Ook provencaalse kruiden zijn er lekker bij of natuurlijk alleen kaas.

De stengels maak je zo;

Laat plakjes bladerdeeg ontdooien en snijd elk plakje in 4 repen. Bestrijk ze met losgeklopt ei en plak steeds 2 repen aan elkaar zodat je langere repen krijgt.
Leg ze neer op een met bakpapier bekleed bakblik en draai er spiralen van door een uiteinde op te tillen, terwijl je het andere uiteinde op het blik vasthoudt.
Bestrooi de spiralen nu met de kaas en/of kruiden die je lekker vindt. Bak ze 1 kwartiertje in een voorverwarmde oven.

Je kunt ze ook dikker maken door 2 ontdooide plakjes bladerdeeg met olijfolie in te smeren en deze ook aan elkaar te plakken (iets over elkaar heen en vastplakken) en dan daarop 2 dezelfde aan elkaar geplakte plakjes te leggen en vast te plakken op elkaar. Zo heb je een lapje van 4 plakjes op elkaar en aan een kant aan elkaar. Je kunt hem nog iets uitrollen zodat het dikkere gedeelte in het midden (plakrand) net zo dik wordt als de rest. Insmeren met olijfolie of losgeklopt ei en nu kan je ze ook weer in reepjes snijden, kruiden en /of met kaas bestrooien. Bak ze ca. 25-30 min. bij 200 graden C.
Kijk hier eens voor een simpel filmpje;

http://www.youtube.com/watch?v=4hppjvRpRiY
amc