Wie weet hoe het poeder heet waar je je aardappels mee kunt bewerken, waardoor je ze langer kunt bewaren?

Ik heb sinds kort een moestuin en krijg dus veel aardappelen ineens. Er is een poeder die je over je aardappelen kunt strooien, waardoor ze langer goed blijven (mijn vader deed dit vroeger ook al, maar die is dood dus kan ik het hem niet vragen) maar ik weet niet welk poeder dit is. Wie kan me helpen?!?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
26.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel

Het beste antwoord

Het poeder is verkrijgbaar bij Boerenbond/Welkoop, maar heeft als nadeel dat je chemicaliën op de aardappels strooit en de schillen mogen niet in de groene bak of de composthoop.
Beter is om de aardappels in een ventilerende (houten) bak te doen en ze op een koele, vorstvrije plaats te bewaren. Je kunt ze in een schuur zetten en als het gaat vriezen een oude deken om de aardappels heen doen. Zo bevriezen ze niet.
Totdat aardappelen 2 maanden uit de grond zijn krijgen ze, als je ze goed bewaard, geen uitlopers. Daarna gaat het kiemen gemakkelijker, maar als je de temperatuur laag weet te houden kiemen de aardappels niet zo snel.

Toegevoegd na 14 uur:
Na even na te vragen bij mijn vader die ook een moestuin heeft komt hij met het volgende:Luxan Neo-conserviet anti Spruit en er is ook een antikiemmiddel op basis van kummelolie, maar daar weten wij de merknaam niet van. De antispruit op basis van kummelolie is wel een biologisch middel en daarvan mogen de schillen wel van in de groene bak/composthoop, de biologische boeren gebruiken dit. Dat kun je navragen bij de Boerenbond/Welkoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heet anti-spruit en is te koop bij de drogist.