Hoeveel gelatineblaadjes heb je nodig voor een kwarktaart?

Heb zo veel recepten gevonden, en ze zeggen allemaal wat anders. Nu heb ik vandaag een kwarktaart gemaakt met 12 blaadjes gelatine, dit was benodigd volgens het pakje. 12 blaadjes op 1 liter, en ik had 500 ml kwark, 250 ml slagroom en en 250 ml vruchtensap. Maar hij was veeel te stijf, echt niet lekker.
Nu moet ik de taart binnenkort nog eens maken (dit was gelukkig een proef), hoeveel blaadjes zou ik er uit laten? En misschien nog wat kwark vervangen door yoghurt of zou dit niet veel verschil maken?
Hopelijk zitten hier mensen met kwarktaartervaring haha :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
28.2K

Het beste antwoord

Ingrediënten voor 8 personen !

500 gram magere (franse) kwark naturel ((met een smaakje kan ook, bv aardbeien of sinaasappelkwark))

1 pak lange vingers (voor de bodem)((of een bodem van (gekruimde) biscuit, zandgebak (-koekjes) of plakken (hotel-) cake kan ook; ook is de taartbodem te maken van een zakje kruimel-bodemmix vermengd met verhitte boter))

ANTWOORD ---> 6 blaadjes gelatine (=ongeveer 10 gram)((of 3 eetlepels agar agar-vlokken (vegetarisch geleermiddel gemaakt van zeewier)))

4 eetl. vruchtesap, aanbevolen: 3 eetl. vers sinaasappelsap + 1 eetl. citroensap ((of elk soort vruchtesap behalve ananassap))

1 blikje mandarijnpartjes in lichte siroop (3 eetl. van het sap om de gelatine in op te lossen, de mandarijntjes voor de garnering na het stijven) ((of elke andere vruchtensoort in blik))

slagroom; eventueel ook (spuit-) slagroom voor de garnering ((of 2 zakjes klop-klop))

1 ei, het eiwit hiervan ((niet perse nodig, maar het geheel stijft wel beter))

2 zakjes vanillesuiker (=totaal 16 gram)

125 gram witte basterdsuiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aarbeien kwarktaart.

Ingredienten:

Taart voor 8-10 personen:

•800 gr. aardbeien (2 doosjes)
•250 ml. slagroom
•glaasje water
•100 gr. suiker
•7 gelatine blaadjes
•500 ml. kwark
•1 pak lange vingers

Bereidingswijze:

1. Klop de slagroom met de helft van de suiker stijf.

2. Snij ¾ van de aardbeien in kleine stukjes.

3. Pureer de rest van de aardbeien met het glaasje water.

4. Verwarm de gepureerde aardbeien saus en er voeg de geweekte gelatine aan toe. Los de gelatine goed op maar het mag niet koken!.

5. Laat het tot kamer temperatuur afkoelen en spatel er de slagroom en kwark door. (zwaar op licht)

6. Voeg de stukjes aardbeien toe en zet weg in de koelkast. Roer een paar keer door anders zakken de aardbeien allemaal naar de bodem.

7. Prepareer taart bodem. Leg daarvoor de lange vingers naast elkaar. Snijd waar nodig op maat.

8. Wanneer het lobbig begint te worden, stort je het aardbeimengsel op de taartbodem. Laat de taart verder opstijven in de koelkast (circa 3-4 uur).

Toegevoegd na 52 seconden:
Bekijk de video:

http://www.kookse.tv/recept/aardbeien-kwarktaart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een simpele kwarktaart met vruchtjes, die je in een kwartiertje in elkaar gezet hebt, die bovendien niet té calorierijk is doordat er geen slagroom en weinig suiker inzit en zodoende lekker fris smaakt;

2 bakjes magere kwark (à 500 gr),
8 blaadjes gelatine,
2 eetl. suiker,
½ l. blik vruchtjes.

Week de gelatineblaadjes in ruim koud water.
Laat de vruchtjes uitlekken in een vergiet en vang het sap op.

Verwarm het vruchtjessap in een pannetje, knijp de gelatineblaadjes iets uit en laat ze dan oplossen in het warme sap. Roer goed door.

Meng in een grote kom de kwark, suiker, vruchtjes en het gelatinemengsel. Giet dit in de springvorm op de koekjesbodem en zet de taart minstens 1 uur in de koelkast om op te stijven.
amc
12 jaar geleden
Kijk eens naar het laatste recept in onderstaande link: daar vind je de benodigdheden voor een mandarijn-kwarktaart (of mandarijnbavarois). Hier heb je 5 gelatineblaadjes nodig voor 225g kwark en 250ml slagroom. De kwark is wel in gram uitgedrukt en niet in ml (geen idee of dat veel verschilt).
Persoonlijk zou ik je de advocaatbavarois aanbevelen, die vind ik zelf net iets lekkerder.
Veel succes met je kwarktaart!