Wat is goedkoper, duur rundergehakt gebruiken en geen vet afgieten of (meer) vetter gehakt nemen en het vet wel afgieten?

Ik wil natuurlijk eindigen met dezelfde hoeveelheid vlees, dus van het (goedkopere) vette spul zal ik dan meer moeten kopen omdat ik een deel weggooi.

En als het uitbakken en vet afgieten toch goedkoper zou zijn, lever ik dan in op de kwaliteit?

12 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Het beste antwoord

Ook rundergehakt bevat gewoon rond de 20 % of meer aan vet ; die winst is dus minimaal tot nihil. Of je moet extra mager gehakt of zelfs tartaar nemen.

Het verschil in smaak tussen rundergehakt en gemengd gehakt of zelfs varkensgehakt is enorm. Eigenlijk zijn het twee soorten vlees, die je ook voor verschillende gerechten / toepassingen gebruikt ; gemengd en varkensgehakt is uitstekend voor ballen, rundergehakt is perfect om rul te bakken of voor (niet-aangemaakte) hamburgers.

Overigens gebruik ik alle soorten wel eens, en ik merk gene signifikant verschil in de hoeveelheid vlees of ik mager rundergehakt gebruik of half-om-half. Zeker niet als het in een eenpansgerecht of ovenschotel gaat. Krimpen doen ze allemaal, zelfs de magere tartaartjes.

Neem dus gehakt dat past bij het gerecht dat je wilt maken of in de smaak die je wilt. Kwaliteit is al helemaal een perceptie ; soms is vet gehakt het juiste middel, andere keren mager rundergehakt, en hoe de kwaliteit is hangt vooral af van de slager.

Je kunt trouwens ook uitstekend zelf mager varkensgehakt maken door mager varkensvlees (rug of zwoerdloze ham) te malen. Je zult al snel merken dat dat veel te droog is om echt lekker te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van rundergehakt een lekkere bal wilt maken kun je bijv. ook verse uitjes toevoegen.
Dit voorkomt dat het gehakt droog wordt. Als je varkengehakt gaat rulbakken blijft er inderdaad veel minder over, maar het kan. Inderdaad: Waar wil je het voor gebruiken? +
Summo
12 jaar geleden
duidelijk verhaal

Andere antwoorden (2)

Het goedkopere vettere gehakt heeft een andere samenstelling. Hierin zit ook varkensvlees vermalen. Als dat geen probleem is........Zelf ga ik altijd voor het half om, vind ik het lekkerst.
12 jaar geleden
Netto maakt het weinig uit. Mager is iets duurder maar bevat nog wel wat vet. Overigens heb je vetten nodig om gezond te blijven en wist je dat stearinezuur, het belangrijkste bestanddeel van rundvet, het cholesterol verlaagt?