Wat zijn slanke sauzen?

Is dat om af te vallen? of is het gewoon een dunne saus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (6)

Slanke sauzen, zijn sauzen, maar dan met minder verzadigd vet en zout, het is dus gezonder.
De dikte heeft hier dus helemaal niks mee te maken (en die kan je zelf bepalen, zoals bij andere sauzen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slanke sausen zullen iets minder vet en calorieen bevatten, maar afvallen doe je er niet van
anneliez
12 jaar geleden
Met slanke saus wordt bedoeld dat daar minder calorieën in zitten dan in gewone saus. Het is zeker niet bedoeld om van af te vallen. Sterker nog, als je af wilt vallen kan je het best géén saus eten.
Een slanke saus hoeft niet dunner te zijn dan een gewone saus. Maar meestal is dat wel zo, omdat er minder vet en meer water in zit.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen saus gebruiken hoeft niet per se.
Een saus gemaakt van gepureerde groente, of (soja)melk met volkoren meel is helemaal niets mis mee. Er is geen reden om geen saus te gebruiken in plaats van zo'n gezonde saus.
Maar voor veel sauzen gaat wat je zegt wel op natuurlijk.
In een slanke saus zitten ingrediënten die minder calorieën bevatten. Een saus op basis van magere yoghurt zal dan ook niet zoveel impact op je lijn hebben dan een saus op basis van mayonaise.
Mayonaise bijv. met yoghurt heeft over het algemeen 300 cal. per 100 ml. Echte mayonaise (met eieren en olie) heeft al snel 742 cal. per 100 ml. De mayolijn extra light van Remia heeft daarentegen slechts 130 cal. per 100 ml.
Neem je daarentegen 100 ml. tomatenketchup dan krijg je slechts 65 cal. binnen. Dit is dan ook één van de slankste sauzen.
Een slanke saus is dus samengesteld uit magere producten.
amc
12 jaar geleden
Slanke sauzen zijn sauzen die van volwaardige ingrediënten zijn gemaakt zoals boter en mayonaise. Omdat ze goed smaken en omdat ze arm aan suikers zijn geven ze eerder een voldaan gevoel, waardoor je netto minder calorieën naar binnen werkt. Over het algemeen vallen witte sauzen eerder onder deze categorie omdat ze niet verzadigd zijn van suiker, hoewel uitzonderingen de regel bevestigen, zoals de kibbelingsaus van de visboer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het bijvoeglijk naamwoord "slank" hier niet correct gebruikt. De saus is niet slank (heeft een mooi dun lijntje), maar degene die de saus gebruikt krijgt/behoudt een mooi dun lijntje.
Met de aanduiding wordt bedoeld dat er minder calorieën en suikers in de saus zitten dan in andere sauzen (b.v. soortgelijke sauzen van hetzelfde merk). De suggestie is dus dat je minder aankomt van deze saus dan van andere, soortgelijke sauzen. Of het ook werkelijk zo werkt is natuurlijk een andere vraag.