Hoe krijg ik mijn stoofpeertjes mooi rood gestoofd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
47.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Die van ons zijn altijd bruin, worden met kaneel gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En of je suiker gebruikt is een kwestie van smaak.
Ik gebruik trouwens altijd wat bessenwijn, geeft een mildzoete smaak en wordt mooi helder rood. (en ik doe er suiker en een beetje kaneel in).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets heeeeeeeeeeel liefs tegen ze zeggen, gaan ze van blozen, worden ze vanzelf rood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor dat ik tegen peertjes begin te praten.... Nee, dan peer ik hem liever!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Proest*.... maaaaarrrr: was wèl een GOED antwoord van me.... belofte maakt schuld Herr MohlBirne!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom (bijna) altijd mijn beloftes na, maar ik zie geen antwoord van enig spinnetje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag niet dubbel antwoorden van de Hoofdperen van GV.... en ik ben een braaf spinnetje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal wel door mijn retinopathie,die omstreeks Kerst altijd erger wordt,komen maar er ontbreekt nog steeds een spinnig antwoord en dan heb ik het niet over een reactie!
Spinnijdig wordt ik daarvan1
Trouwens, worden er ook geen spinnen gebruikt om het voedsel een kleurtje te geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ge heeft reeds vele juiste antwoorden bekomen; dan moet spinnekoppie nederig terugtreden....
Jazekers, suikerspinnen zijn meestal roze!

Het beste antwoord

TIJD ! Dat is de allerbelangrijkste factor bij stoofperen. En een héél klein vlammetje. Ik schil de peren, snijd de onderkant een klein beetje plat, zet ze daarop in een cirkel op de bodem van de pan, kaneelstokje erbij en een vingerbreedte water erin. Dat snel aan de kook brengen en vervolgens op het kleinste pitje (met soms ook nog zo'n zwart sudderplaatje onder de pan). Als er maar nu en dan een borrel verschijnt zodat je ziet dat het water nog -nèt- kookt. En dan een uur of vier wachten. Donkerrood, er hoeft geen suiker of iets anders bij, en je hebt de allerlekkerste stoofperen van de wereld. Let nu en dan even op of er niet teveel water is verdampt, indien nodig wat bijvullen maar nooit meer dan een vingerbreedte vol (plm 2 cm).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Voor echt rode stoofpeertjes wordt perensuiker gebruikt. Dat is suiker met een kleurstof. Maar koken in rode wijn of bessensap helpt ook een beetje.
bamibal
12 jaar geleden
In stoofperen zit een bepaalde kleurstof (anthocyanen)die ervoor zorgt dat de peren rood kleuren wanneer de zuurgraad verandert. Door stoofperen te koken, verandert de zuurgraad en worden ze rood......

Toegevoegd na 2 minuten:
De 'kok' hoeft dus naast zijn positieve instelling eigenlijk niets toe te voegen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorgen dat je de juiste peren gebruikt, wat mij betreft is er géén andere stoofpeer dan de Gieser Wildeman.
Tweede factor is inderdaad zoals hierboven vermeld tijd.
Als ik stoofperen maak voeg ik niks anders toe dan een beetje suiker en kaneelstokjes en de tijd doet de rest.
Ik let nooit echt op de tijd maar ik denk dat ze dan toch al gauw een uur of vier op het gas staan waarna ze keurig rood zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de drogisterij verkopen ze perenrood, je hebt daar maar een heel klein beetje van nodig om je peertjes prachtig rood te kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kook je ze dan ook korter, als je die suiker gebruikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is geen suiker, maar een poeder, je moet het niet op je kleding krijgen, want dat krijg je niet schoon, maar de kooktijd blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Spar verkopen ze ook iets dat perenrood heet, dat is suiker met dat poeder erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken alleen het poeder, dat gebruikte mijn oma altijd, dus er zullen inderdaad ondertussen wel varianten zijn.
De meeste stoofperen krijgen na een uurtje of drie koken wel een mooie rode kleur. Voor een nog betere kleuring kun je bessensap gebruiken, een half uur mee laten koken. Een half uur voor het einde van de kooktijd ook de suiker toevoegen.

Stoven kan ook goed in wijn (kies dan voor een rode) en ook water met een scheutje rode siroop is mogelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een andere methode is om rode port aan de peren bij het stoven toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De peertjes overstrooien met suiker, 1 of 2 kaneelstokjes en een scheutje rode wijn,
dan heel zachtjes stoven tot zo rood zijn ... kan een paar uur duren.
Eventueel op het laatst een beetje vocht met maizena aanmaken , erover gieten en even mee laten stoven zodat je wat dikker vocht krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om stoofpeertjes mooi rood te krijgen kun je het beste peren kopen die geschikt zijn om te stoven, zoals bijv. Gieser Wildeman. Schil de peren, maar laat het steeltje eraan zitten. Stoof ze in een mengsel van rode wijn, suiker en kruiden op laag vuur tot ze mooi rood zijn en zacht van binnen.
een jaar geleden