Wat kan ik met deze kleine rode stoofpeertjes doen?

Ik heb van iemand een tas vol kleine rode stoofpeertjes gekregen. Ik ben geen fan van stoofpeertjes bij de aardappelen maar ik wil hier wel graag iets lekkers van maken. Ik zie ze wel eens rechtop op een bord staan met het steeltje enzo er nog aan, en dan met een lekker (karamel?)sausje oid erbij. Zoiets lijkt me wel lekker. Maar wat anders mag ook, maar dan wel graag zoet.

Toegevoegd na 13 minuten:
Vraag staat in koken & recepten, dus ik bedoelde niet om (verder) weg te geven of als decoratie, maar als recept.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Antwoorden (6)

Je kunt ze ook als decoratie gebruiken. Als je wat oude kaarsen smelt, dompel je ze daar in. Ongeveer 10keer per peertje. Dan komt er een mooi waslaagje over en kun je ze mooi op een bord of etagère zetten. Waxinelichtjes ertussen, helemaal leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt mij een heerlijk nagerecht: Gekruide stoofperen met noten (voor ca. 5 personen).

1 kilo peertjes, 2 eetlepels citroensap, 3 eetlepels gewone suiker, 1 theelepel koekkruiden, 1 theelepel vers geraspte nootmuskaat, 80 gram bloem, 75 gr. boter, 50 gr. bruine basterdsuiker, 50 gram gehakte wal- of pecannoten, 40 gr. havervlokken.

- Zet een kleine, afdekbare, ovenschaal ongeveer een kwartier in koud water en laat daarna uitlekken.
- Schil de peertjes, haal de klokhuizen eruit (appelboor) en snijd elk peertje in vieren. Schep ze om met citroensap.
- Leg de peren in de ovenschaal en schep ze om met gewone suiker, de theelepel koekkruiden en de theelepel verse nootmuskaat.
- Dek de schaal af, zet in de koude oven, zet de oven op 200 graden Celsius en laat 25 minuten staan.
- Maak intussen het kruim. Zeef de bloem in een kom, snijd de boter erdoor, roer vervolgens de basterdsuiker, de noten en de havervlokken erdoor.
- Haal de schaal even uit de oven en schep de peren voorzichtig om. Strooi het kruim over de peren.
- Zet de schaal nog eens 25 minuten in de oven.
Amadea
12 jaar geleden
Stoven met kaneel, ( gember) en rode wijn en dan lekker met ijs eten.Misschien kun je ze ook als je ze gestoofd hebt gebruiken voor een soort tarte tatin met peer ipv appels. Leek me zelf ineens wel lekker dus heb even een recept gezocht.
succes
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hou zelf ook niet van stoofpeertjes die in de schil gestoofd zijn. Ik schil ze altijd en verwijder de klokhuizen. Dan een uurtje of twee, drie stoven, met kaneel en eventueel een scheutje port en Smullen maar!
Je kunt ze schillen en heel laten met het steeltje er nog aan en opzetten in een pan met 1/3 fruitige rode wijn, 1/3 water, 1/3 rode port,(met port geen suiker) Je kunt wel een beetje geleisuiker nemen. Doe er dan wat citroensap bij, een heel klein beetje zout en een beetje verse geraspte gember.
Je kunt ze ook stoven in alleen wat suikerwater en rode bessensap, vanille en kaneel. Binden met wat aangemaakte maizena of aardappelzetmeel.
Vul ze dan heet in schone potten met schroefdeksel die je op zijn kop zet na het vullen op een dubbele theedoek, dus op de jam-methode of in weckglazen die je steriliseert in een waterbad of in de oven op een bakblik met water.
Ingemaakt kan je ze langer bewaren op een koele donkere plaats.

Je kunt ze op een bordje serveren met vanillevla of chocoladevla met slagroom. Of alleen met de siroop waarin ze gestoofd zijn.

Toegevoegd na 22 minuten:
Stoofpeertjestaart;

Als je eens wat anders met de peertjes wilt doen en je hebt Gieser Wildeman peertjes heb je nodig;
6 ons peertjes, 8-10 anijsklontjes, 210 gr. zelfrijzend bakmeel, 140 gr. boter, 70 gr. bruine basterdsuiker, 1 eetl. melk, ( bij een 'zuurder'perenras zoals St. Remy of
Nashi-peren, wat extra rietsuiker bij de anijsblokjes mengen.)
Nodig; ondiepe taartvorm18-20 cm.bakpapier.

Peren schillen, klokhuis eruit en in partjes snijden. Doe ze in een pan met water, breng aan de kook en laat op laag vuur 30-45 min. koken. Uit laten lekken in vergiet.
Stamp de anijsblokjes klein, vet de vorm in, beleg met bakpapier en vet dit ook in. Zet de oven aan op 180 graden.

Doe het meel en de suiker in een kom. Wrijf de boter in blokjes erdoor tot het eruit ziet als fijn broodkruim en kneed er met de melk een soepel deeg van.
Bekleed de vormbodem en zijkanten met ruim de helft tot 2/3 van het deeg.
Leg de partjes peer erop en bestrooi met de anijssuiker. Ro de rest deeg uit op een bebloemd werkvlak en snijd er repen van. maak een ruitpatroon hiervan over de peertjes en gebruik om de zijkant af te werken.

Zet de taart in de warme oven en bak hem in 30-40 min. gaar en bruin.
amc
12 jaar geleden
Hey, hallo,

Ik heb ze ingemaakt met brandewijn, was erg lekker.
Gewoon ouderwets recept om ze te koken en dan warm in potten doen met brandewijn, zeker 8 weken laten staan op een koele donkere plaats.
Pas wel op, niet meer autorijden als je ze gegeten hebt.

Succes en smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen fan bent van de het originele recept (rode stoofpeertjes), moet je eens de witte variant proberen!

1 deel zoete witte wijn, 1 deel sinaasappelsap, 1 deel water, en 1 deel suiker
Aan de kook brengen, een sinaasappel in parten (of de schil geraspt), wat steranijs (of een anijsblokje)een pijpje kaneel (of een lepeltje poeder) en een vanillestokje + het uitgeschraapte merg (of een zakje vanillesuiker) toevoegen, en het vuur laag zetten.
De geschilde peertjes erin, en op laag vuur laten staan (Het mag niet koken!).
Na een uurtje kun je met een satéprikkertje voelen of de peertjes gaar zijn, en het kookvocht even proeven. De peertjes eruithalen, het kookvocht op smaak brengen met evt. wat extra wijn/water/sap/suiker of een aanrader: een snufje zout, en afbinden met een lepel maizena

Smullen maar! De smaak van deze peertjes is veel frisser dan de variant met rode wijn/port.