wat zijn lekkere en gezonde variaties met pannekoeken?

op een duitse tv zender zag ik vorig jaar hoe verschillende maaltijdpannekoeken werden bereid maar had geen tijd iets op te schrijven...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.8K

Het beste antwoord

In Duitsland worden veel pannenkoeken met groenten en saus gevuld.

Toevallig gaan we vanavond maaltijdpannenkoeken op die manier eten. Bij ons worden ze gevuld met seizoensgroenten en een bechamelsaus of roomsaus. Vanavond staat op het menu:

Pannenkoeken met koolrabi, achterham en een frisse salade erbij.

Ook lekker: Pannenkoek gevuld met spinazie, ricotta en tomaat.
Mijn favoriet (helaas pas weer in het voorjaar) is pannenkoeken met asperge (zie afbeelding).

Na de gezonde pannenkoeken is een zoete pannenkoek als afsluiter lekker, bijvoorbeeld met kaneel en suiker, of met Nutella en plakjes banaan.

Voor lekkere en gezonde pannenkoek-variaties kan je natuurlijk op verschillende recept-sites kijken. Hieronder vind je twee links naar recepten voor (gevulde) pannenkoeken.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Vanavond gegeten
[ niet allemaal door mij]

pannenkoek met gebakken ui en champignons en kaas.
pannenkoek met jam
pannenkoek met halvarine en bruine suiker
pannenkoek met stroop
pannenkoek met "gekke knisperpasta"
pannenkoek met ham.

Meer mogelijkheden:
In Polen gegegen: opgerolde pannenkoek met spinazievulleng en daar bovenop gesmolten kaas.

Pannenkoek met shoarma.

Appelpannenkoek: Rasp een appel of maak dunne schijfjes, eventueel wat kaneel over strooien en strooi de geraspte appel of de plakjes appel zo snel mogelijk nadat je het beslag in de pan verdeelt heb bij gelijkmatig over het beslag.

Spekpannenkoek:
1.gebakken spek: Als je het lekker vindt om gebakken spekjes door de pannenkoek heen te doen, leg je in de hete boter eerst de spek totdat ze naar jouw smaak zijn gebakken, daarna giet je het beslag erover.
2.spek ongebakken: Als je liever wat minder doorbakken spek wenst, kun je deze eerst in je kom met beslag dopen en daarna op het beslag in de pan leggen en proberen ze daarna met een lepel ook aan de bovenkant te bedekken met beslag.

Bananenpannenkoek: Schil een banaan en snijd de banaan in de lengte of dwars in dunne plakjes (een koude banaan kun je snijden met een grove kaasschaaf). Leg de banaan naar smaak voor of na het gieten van het beslag in de pan.

Kaaspannenkoek:
1.Gebakken: Rasp of schaaf kaas naar smaak en leg dit op het verdeelde beslag in de pan. Let op dat het niet verbrandt. Je kunt de kaas ook van te voren in de beslag dopen om te voorkomen dat het verbrandt.
2.Gesmolten: Schaaf plakjes kaas en leg deze op één helft van de pannekoek nadat je hem hebt omgedraaid. Vouw vervolgens de pannekoek dubbel, en bak beide kanten totdat de kaas gesmolten is. Resultaat: een licht krokante pannekoek met gesmolten kaas ertussen.

Rozijnenpannenkoek: Strooi naar smaak wat rozijnen over het beslag in de pan.

Chocoladepannenkoek: Rasp een chocoladereep (naar keuze) en strooi dit over het beslag in de pan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een paar ideetjes:

- Pannekoek met diverse groenten (wat je maar lust of in huis hebt, liefst wel een beetje stevigere groenten) en gesmolten brie
- Pannekoek caprese, met pesto, tomaat en mozzarella
- Pannekoek besmeerd met kruidenkaas en belegd met beetgaar gekookte verse spinazie en gerookte zalm
- Pannekoek met geitenkaas, honing, tijm en wat geroosterde pijnboompitjes. Voor een iets minder gezonde versie kun je nog wat plakjes spek toevoegen.

En voor als het eens niet zo gezond hoeft: pannenkoeken lenen zich ook prima als alternatief voor wraps. Je kunt ze vullen met allerlei kant en klaar gerechten, zoals bijvoorbeeld kip- of visragout, stoofvlees, goulash of (klinkt vreemd maar smaakt verrassend goed) kipsate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met appel of ananas is heerlijk fris!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gezondheid mag je zelf beoordelen, maar in en (ver) rond Utrecht staat Theehuis Rhijnauwen bekend om de 'maaltijdpannenkoeken', met groente, vlees, of pizza-achtig.
Zie hier: http://www.theehuisrhijnauwen.nl/menu.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boekweit pannekoeken zijn veel gezonder dan gewone hier een recept
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vul pannenkoeken eens met curry-groenten;

Pannenkoeken bakken en tussen 2 borden warmhouden in een oven van 100 graden C. of boven een pan heet water.

Laat in een pan boter verhitten en doe hier worteltjes en peultjes bij. Stoof de groenten dan ca. 5 min. op middelhoog vuur.
Die hier dan wat verse geraspte gember, zout en kerriepoeder bij. Laat 2 min. meebakken. Neem de groente uit de pan. Doe 100 gr. roomkaas (Philadelhia, mascarpone of Mon Chou),50 ml. melk en wat zout in de pan en breng aan de kook. Je hebt dan een sausje gekregen.
De pannenkoeken met de groenten, saus en gezouten, geroosterde cashewnoten serveren. Strooi er evtl. nog wat muntblaadjes over.

Chinese pannenkoekjes met kip;

Kipblokjes marineren met een chili-knoflook saus of een kant-en-klare marinadezakje/-flesje en enkele uren koud wegzetten.
Maak nu een relish (saus) door abrikozen (ontveld en ontpit) in kleine stukjes te snijden samen met klein gesneden aardbeien. Laat in een pannetje met dikke bodem suiker karamelliseren ttot ze lichtbruin is en blus dan af met ong. 1 eetl. witte wijnazijn en 1 eetl. witte wijn.
De abrikozen toevoegen. Bij mild vuur 10 min. zachtjes laten pruttelen. Af laten koelen en doe er dan de aardbeien bij.
Roerbak intussen de kipblokjes 3-4 min. in wat hete olie.
Laat op keukenpapier uitlekken.
Je kunt er nu gewone pannenkoeken mee vullen of het net als de Chinezen doen.
Zij maken er stevige pannenkoekjes van door 200 ml. water met wat zout op te koken, dan 200 gr. bloem erbij te doen en dit met de mixer te verroeren. Het deeg wordt dan in een kom gedaan en met de handen tot een bal gekneed. Na 40 min. afgedekt rusten wordt dit tot een rol gevormd, plakjes afgesneden en op een licht ingebloemde werkplaats uitgerold tot ca. 15 cm. grote pannenkoekjes. Na gebakken te zijn ( ca. 3-4 min. in hete olie en steeds omkerend)even op keukenpapier uitlekken en dan worden ze als zakje gevouwen en in een kopje gezet met de opening naar boven. De vulling wordt er dan ingeschept en gegarneerd met blaadjes munt.
amc
12 jaar geleden
Doe door het laatste beslag muesli en bak er heerlijke mueslipannenkoeken van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bak wat kleingesneden prei en champignons in een aparte pan bijna gaar. Maak dan een spekpannenkoek, en voeg ook het groentemengsel toe. Een heerlijke hartige variatie.
Let wel op dat de pannenkoek goed gaar wordt. Doordat het vrij dik wordt moet het vuur wat lager, zodat hij niet aanbrandt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik een pannekoek als wrap!

Wij zaten laatst wraps te eten, maar we dachten hmm wat zijn deze wraps taai! Gingen we eens even naar de datum kijken: bijna een jaar over datum!! Maar we hadden de vulling dus al klaar. We hadden geen andere wraps meer, maar wel nog pannekoeken over van de dag ervoor, dus we dachten: doe eens gek, laten we dan maar proberen op een pannekoek! Leek ons niet zo erg lekker namelijk. Maar het smaakte prima, erg lekker zelfs!

Dus gewoon lekker wrap vulling maken met kip of gehakt, paprika, ui, maïs, evt. ananas, en mexicaanse kruiden. Op de pannekoek met tomatensalsa, beetje sla.
Of natuurlijk wat je zelf allemaal lekker vind in een wrap!