Hoe lang moet je eieren koken, als ik halfzacht wil?

Beetje spoed svp, water staat NU op ;-)
Ik wil het binnenste halfvloeibaar hebben....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
14.6K
paulus811
13 jaar geleden
Nou Dohave, 3 minuten voor een zacht groot ei is wel heeel erg weinig. Grote kans dat de boel bij het openbreken er vloeibaar uitloopt.
paulus811
13 jaar geleden
Whahaha, spoed svp, want het water staat NU op. Leuk. O ja, ze kunnen er nu wel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zei hij toch? 3 is zacht ;-)
En ja hoor.. ze zijn er uit! Ik kreeg precies op tijd antwoord! Mijn vrouw doet ze altijd in zijn eierkoker, met stoom, en volgens mij zitten ze daar een half uur in ofzo. En niet laten schrikken zodat ze lekker paars en rubberachtig worden.
Bah... word ik echt niet goed van.
Ik maak ze voortaan zelf wel.
paulus811
13 jaar geleden
Jamie Oliver heb ik ooit horen zeggen dat 6,5 minuut voor een gemiddeld ei perfect is om het ei wel gaar te krijgen maar het binnenste nog een beetje vloeibaar te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop voor een paar euro een eierkoker .
Kan je zelf bepalen hoe jij je eitje wilt hebben .
En het grote voordeel geen stress .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik HEB een eierkoker.
Maar waarom zou dat geen stress zijn?
En waarom kan je met een eierkoker bepalen hoe je het wilt hebben, en met normaal kokend water niet? Ik vind met een eierkoker gewoon niet lekker eigenlijk.

Antwoorden (5)

De kooktijd is afhankelijk van: komen de eieren uit de koelkast, worden ze met koud of warm water opgezet, is het ei heel groot of juist erg klein?
Eieren uit de koelkast kunnen het beste met koud water worden opgezet om barsten te voorkomen. Bereken de kooktijd vanaf het moment dat het water kookt.
Wanneer een ei in kokend water wordt gelegd is kans op barsten erg groot. Voorkom dit door met een eierprikker een gaatje onder in het ei te prikken. Zout of azijn toevoegen bevordert het stollen van het eiwit wanneer het in het water vloeit.
Koel een zacht of halfzacht ei meteen na het koken af in koud water om nagaren te voorkomen.
Hieronder een lijstje met de kooktijden. Er is ervan uit gegaan dat de eieren in de pan worden gelegd op het moment dat het water kookt. Worden de eieren met koud water opgezet verminder dan de kooktijd met 2 minuten.
(Rekenen vanaf het moment dat het water kookt).

Soort ei, kooktijd:
Zacht, 3 à 4 minuten
Half zacht, 5 à 6 minuten
Hard, 8 minuten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das mooi snel antwoord!
laatst 6 minuten gedaan.. vond ik te hard.
3 minuten veeel te zacht. 5 minuten maar eens proberen..
nog EEN minuut dus ;-)
In koud water opzetten. Als het water kookt nog 10 minuten erin laten dan zijn ze hard. Half zacht dus iets van 5 of 6 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat altijd eerst het water koken en doe dan pas de eitjes erin. Dat heb ik zo geleerd, omdat dan de schil minder aan het eiwit zou blijven plakken bij het pellen. Ik weet niet of dat een broodje aap verhaal is eigenlijk... Ik zou het eens moeten proberen.

Deze link zegt er wel iets over:
http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/hoe_kook_je_een_ei.php
Namelijk:
-=-=-=-=-
Koud of heet water?

Doe je eerst de eieren in de pan en vul je de pan vervolgens met koud water of breng je eerst het water aan de kook en voeg je dan de eieren toe?
Als je de eieren met koud water op zet dan worden de eieren langzaam verwarmd en stolt het eiwit langzaam. Dit zorgt ervoor dat je eiwit zacht blijft en niet rubberachtig wordt, zoals ook kan gebeuren als je het te lang kookt.
Een voordeel van het toevoegen van de eieren aan kokend water is dat het makkelijker is om de precieze kooktijd te meten. De eieren zullen wel eerder barsten.
De eieren opzetten met koud water lijkt dus de beste optie. Zorg dat de eieren ruim onder water liggen met nog een paar centimeter water erboven.
-=-=-=-=-

Ik heb altijd dezelfde soort eieren van Appie, een 3x3 doosje met iets van biologisch of eko of zo (is gewoon voor mijn geweten en karma trouwens, ik hoop dat 't groen genoeg is ;) ). Volgens mij zijn dat qua formaat redelijk standaard eieren. Die gooi ik dan dus in kokend water en laat ik 7 minuten precies koken. Dan is het eiwit egaal wit en het eigeel nog net een beetje druiperig. En dan trek ik het door zo'n soort van eier-harpje heen om er plakjes van te maken. Een likje mayo erbij, dille eroverheen, beetje natuurzout, beetje peper, eventueel een plakje kaas eroverheen, peterselie vind ik ook lekker. En dan op een stevige bruine boterham. Het perfecte ontbijt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nu 5 minuten geprobeerd. Niet uit koelkast, en in heet water gedaan.
Redelijk tevreden over resultaat. Goed, tot iets te zacht.
Erg moeilijk om het exact te doen, omdat de eieren er 1 voor 1 in gaan.
Met koud water is wel een goed idee, want dan kan je ze er allemaal tegelijk in doen!
Maar ik wist nooit hoeveel je er dan af moest trekken, maar nu dus wel. Volgende keer proberen.
Maar wat een hoop factoren zeg... ook nog afhankelijk van het soort ei, en het formaat.
idd wel een idee om gewoon altijd dezelfde te kopen ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens.. je doet de eieren in kokend water, 7 minuten, en nog steeds een beetje druiperig???
Ik geloof je niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, 7 minuten precies, en ja, nog steeds druiperig. Tegelijk in kokend water leggen is niet moeilijk: ik leg ze altijd eerst op zo'n ding: http://kookrecepten.files.wordpress.com/2010/04/schuimspaan-rosle.jpg En dan neem ik dus precies dit soort eieren: http://www.kwetters.com/producten/29/kakelgoud_boerenei/
10minuten in klein pannetje met koud water. Plaat aanzetten timer aan en wachten tot 10 min voorbij zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is één manier voor een lekker zacht gekookt eitje!
Vooraf de eieren door prikken met een eierprikker tegen kapot koken.
Pannetje met water, eieren er in en gas aanzetten wanneer het water kookt, de eierwekker instellen op 3 minuten.
Daarna eieren afgieten onder koud stromend water, waarna nog een paar minuten laten afkoelen in koud water.
Eet smakelijk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus als het kookt nog 3 minuten doorkoken.