wat kun je allemaal van een aardappel maken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.7K

Antwoorden (17)

Aardappelpuree, aardappeltorentjes, chips, friet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stempels om dingen mee te versieren

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je hem in de grond stopt, maak je van 1 aardappel zo meerdere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
+ dat deden wij vroeger ook :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En een hele dag snijden, en zorgen dat je niet uitschiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, ze heet dus niet Marie Antoinette Jose Helana?
Frieten, aardappelpartjes, gekookte aardappelen, schijjes, rondjes, rechthoekjes, driehoekjes, gezichten, handgranaten, ovenschotels, in alufolie doen en in het vuur leggen.

Maar soms gebruik ik het als munitie voor een aardappel kannon;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een batterij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ook ja!
Wel met 2 verschillende metalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, er is een redox reactie nodig. Wel erg leuk om een lampje op aardappels te laten branden :-)
Je kunt er een aardappel klok mee maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kogel, puree, lijm, verdikker, chips, friet, kroketten, soep, ballen, pap etc..

Toegevoegd na 3 minuten:
Een aadappelplant, gepofte aardappel, gekookte aardappel, gebakken aardappel, gefrituurde aardappel, gestoomde aardappel, gerookte aardappel, geprakte aardappel, gevriesdroogde aardappel, bevroren aardappel, verbrande aardappel, kunst, speelgoed, vormen, ringen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezichtjes van 'n aardappel maakt soms best indruk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In diverse landen wordt er wodka van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er ook nog aardappelsalade van maken en rösti.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rosti's!!!!
AardappelTAART. Een hele lekkere (vind ik): pruimtomaten met knoflook en chilipeper en olijfolie en suiker en zout roosteren in de oven. Alles met vork prakken. Deeg maken van bloem, boter, zout, chilipeper en beetje geraspte parmezaan. Eerst deeg, dan tomaten, dan dunne plakjes gekookte aardappel in cirkels erop met beetje crème fraiche. Best veel werk, maar apart en ik vind hem erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poppetjes (als je melig bent) friet ,aardappelkrate, chips, aardappelpure, aardappel salade, hutspot gekookte aardappel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cake!
Je kan het hartig maken, maar ook zoet.
Meng wat puree en havervlokken met wat ei, en wat suiker of honing en iets bakpoeder. Even 20 min. laten rusten (en dan als je het lekker vindt nog eens doormengen met wat rozijnen of andere stukjes gedroogd fruit). Neem een blik abrikozen of een blik peren en meng dit uitgelekt door het beslag en doe het in een cakevorm.
40 minuten in een oven van 120 graden, en dan af laten koelen. Heerlijk en apart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wegwerp servies

Toegevoegd na 1 minuut:
en wegwerp bestek.
http://www.biofutura.nl/index.php/milieuvriendelijke-verpakkingen/bio-bestek.html

Toegevoegd na 48 minuten:
En voor de ongelovigen:
http://sync.nl/eet-je-aardappels-met-aardappels/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel sherp!
Amadea
13 jaar geleden
Dat is toch van maïs gemaakt? Dat het van aardappels zou zijn kan ik nergens vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt gemaakt uit zetmeel. En wat zit er in een aardappel? Juist. Zetmeel.
http://sync.nl/eet-je-aardappels-met-aardappels/
Echt 'aardappel anders':

Aardappel-stinkbom

Benodigdheden:
- Aardappels
- Water
- Afsluitbaar glazen potje (van bijv. appelmoes)

Maken:
- Dit recept is om te beginnen heel simpel. Je neemt een middelgrote aardappel en stop die in het glazenpotje. Sluit de pot onder water af (zodat er geen lucht bij kan komen). Zet de pot op een warme plek neer (kamertemperatuur is voldoende, niet buiten).
- Na een paar dagen begint de geur zich al te vormen. Als het ongeveer twee weken heeft gestaan is de stinkbom klaar voor gebruik. Het beste wat je dan kan doen is de aardappel eruit halen (met een vork, probeer de lucht niet in te ademen).
- Vervolgens kun je de inhoud neergooien op de plek waar je een stinkaanval wil uitvoeren. De stank is niet te harden! Veel plezier. (recept getest en werkt!)

http://www.mastaline.com/?pagina=forum/topic&id=856120

Nog erger: boterzuur maken, zie hier: http://gamekeeper.deds.nl/stinkbommen.html
Als je zo'n potje in huis laat vallen kan je gelijk verhuizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook heerlijk is om eens te proberen zijn hash browns.
Je legt een vochtige aardappel met schil op een bedje van zout 45 minuten in de oven op 180 graden. Daarna haal je de schil er van af en rasp je de aardappel helemaal weg. De aardappel die je zojuist geraspt hebt doe je in een mooi rond buisje. Daarna leg je de aardappel (zonder het buisje) als het ware als een drolletje in de hete olie. Na drie minuten heb je een krokante aardappel die zacht is van binnen.

Je kunt ook een Spaanse aardappel omelet maken. Dat is een soort gefrituurde aardappel (patat) met ei. Wel erg vet dus als je gezond wilt eten kun je dit beter laten staan.

Je kunt ze ook gebruiken buiten de keuken, namelijk door een aardappelkanon te maken.

En de laatste saaie tip: Je kunt er ook aardappelzetmeel van maken, maar of je daar iets aan hebt betwijfel ik..
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappel pizza,-muffins,-brood,-pancakes,-soep,-gratin,-tortilla,-rosti,-sateetjes,fish & Chips,gepoft & gevuld uit de oven,baked potato skins/gefrituurde en gevulde aardappelschil,aardappelsalade,-kroketjes.

Toegevoegd na 13 uur:
En dan kun je natuurlijk ook nog kunstzinnig aan de slag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou je kunt er ook een stoofpotje van maken