Hoe sterk kan je een bouillon maken, en wat is de grens dat het echt te sterk is en te veel smaak bevat?

Als je bijvoorbeeld een runderbouillon trekt, en dan het vlees verwijderd en een nieuw stuk vlees erin doet en eventueel water als er te veel verdampt is. Word de bouillon hier lekkerder van of juist niet, en wat is de grens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Antwoorden (2)

Er kan maar een bepaalde hoeveelheid zouten en smaakstoffen oplossen in water. Ik heb eigenlijk geen idee of die grens al bereikt is met een normale portie.
Maar mij lijkt niet dat hij lekkerder wordt (of je normale portie moet heel weinig vlees bevatten, dan wel.
Maar dan kun je evengoed die 2 porties gelijk in het water doen, scheelt je de helft van de bereidingstijd.
anneliez
13 jaar geleden
Je kunt inderdaad bouillon vaker trekken. Dubbelgetrokken bouillon heb je bijvoorbeeld nodig bij een consommé.

De bouillon kan je ook heel lang laten trekken op zeer laag vuur, ook wel meer dan 8 uur.

Op een gegeven moment heb je een soort geleiachtige massa, de fond. Die kan je weer gebruiken als basis voor sauzen en soepen. Fond kan je ook goed invriezen. Ik deed het zelf in van die zakjes waar je ijsklontjes in maakt. Dan heb je bevroren fond klontjes die je zo kunt gebruiken. Lekkerder dan maggi blokjes.

Ik denk niet dat de bouillon nog beter wordt als je het steeds van nieuwe botten voorziet en je ziet ook geen recepten met driedubbelgetrokken bouillon. Dat is ook onlogisch om te doen.

Het gaat er niet om dat de smaak te sterk is; als je op een gegeven moment fond gaat maken, dan is dat als smaakversterker, niet om het als soep te eten. De fond puur is inderdaad te sterk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zie bijgaande instructievideo over het maken van krachtige bouillon.