Wat kan je voor lekkers maken van overgebleven spruitjes?

ik ga zo lekker spruitjes koken, maar ik krijg dat nooit alleen op.
wie heeft er tips om er morgen ook nog iets lekkers van te maken?
ik eet trouwens geen vlees.

13 jaar geleden
in: Koken
5.9K
Kimath
13 jaar geleden
al die recepten hier, ik krijg er honger van :D

Het beste antwoord

Roerbakken met champignons, uien, knoflook en om dit af te maken...klontje kruidenboter er over heen. hmmm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

voorgegaarde spruitjes + pecan nootjes + gember & wat honing roerbakken. (Hadden wij gisteravond bij gepofte aardappelen en in ons geval een stukje vlees)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spruitjes doorsnijden en met stukjes of geraspte kaas even in wok of koekepan opbakken. Gefruite ui daarbij is ook lekker.

Je kunt ook een kaassaus maken, een roux, en die over de spruitjes doen.
Even in de magnetron opwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ze nu niet allemaal koken dan,maar wat rauwe bewaren voor morgen.
Je kunt er stamppot van maken of je bakt gare spruitjes met een uitje..
Je kunt blokjes aardappels bakken en dan de gare spruitjes er later bijdoen (een 1pansgerecht) ook lekker met een uitje erbij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak er soep van.

Vegetarische maaltijdsoep van spruitjes met tijm .

Ingrediënten:
500 g gewassen jonge spruitjes
1 gepelde en gesnipperde ui
4 gesnipperde lente-uitjes
3 el olie
1 liter groentebouillon
3 geschraapte en in schijfjes gesneden wortelen
2 eetlepels tijmblaadjes,
zout

Benodigdheden:
Ruime pan
Bereidingswijze:
Stoof de ui in de olie en giet er dan de bouillon bij. Voeg de wortelschijfjes en de tijm toe en laat alles 5 minuten garen op een zacht vuur. Breng in een andere pot voldoende water aan de kook zodat de spruitjes onder staan. Doe er een beetje zout in en voeg er de spruitjes aan toe. Wacht tot het water opnieuw kookt en giet ze af. Laat de spruitjes schrikken onder koud water.

Doe ze bij de bouillon en laat alles 12 minuten garen. Voeg dan de lente-uitjes toe en laat nog 2 minuten op zacht vuur pruttelen. Dien goed heet op.

Serveertip: dien deze soep op met geroosterd volkorenbrood of met sneetjes stokbrood, besmeerd met lookboter.

Smakelijk eten!

Toegevoegd na 9 minuten:
Alle ingrediënten halveren en je hebt een heerlijke soep voor misschien wel 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er hier nog een gevonden op Smulweb, er zit weliswaar ham in, maar dien zou ik gewoon weglaten, mis je niks aan!

Ingrediënten voor 2 personen
450 gr kleine spruitjes - 150 gr ham dikke plak in reepjes gesneden - 100 gr shi-take paddestoelen - 1 blikje bamboe-scheuten - klein stukje verse gember - 1 eetl olie - 2 eetl zoete ketjap - 1 theel sambal oelek - peper, zout - eventueel wat overgebleven jus of bouillon van blokje

Hulpmiddelen
Wok

Voorbereiding
Maak de spruitjes schoon en kook ze in 5 minuten beetgaar. Spoel ze af met koud water en laat ze uitlekken. Maak de shi-take schoon en snij ze in plakjes. Schil het stukje gember en hak dit fijn. Laat de bamboe-scheuten goed uitlekken. Kook de rijst.

Bereidingswijze
Verhit de olie in de wok. Laat de fijngehakte gember hierin bruinen. Voeg de shi-take erbij en bak deze even mee. Dan de spruitjes en de bamboe-scheuten. Goed omscheppen met de sambal en ketjap. Voeg nog wat kruiden naar smaak toe. Giet het restant jus erbij of wat bouillon van blokje. Laat het dan nog even flink doorkoken.

Serveertips
Heel lekker met rijst.

Je hebt het waarschijnlijk niet allemaal in huis, maar misschien voor een volgende keer!