Hoe maak je de lekkerste broodjes shoarma?

Bedoel, met alles erop en eraan. Niet de broodjes zelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.9K

Het beste antwoord

Ik doe het als volgt;

Ik snijd hamlapjes in reepjes en meng hier flnk shoarmakruiden doorheen en maal er nog wat knoflook uit de molen overheen. Dan doe ik er rode ingemaakte paprika uit een potje bij en een rode ui in halve ringen. Laat het even marineren en maak een grote koekenpan met wat olie erin heet. Ik bak nu snel het vlees in porties bruin, doe dan alles weer samen in de pan en laat het iets garen en drogen. Of ik doe een Turks brood besprenkeld met wat water in de oven, of ik neem pita broodjes.
Die maak ik nat met wat water en doe ze dan enkele minuten in het broodrooster. Zijn ze klaar dan doe ik ze in alufolie om ze warm te houden, terwijl de rest roostert.Ik snijd dan een schaal met reepjes ijsbergsla, plakjes komkommer en halve tomaatjes of partjes tomaat.
Zet een schaal knoflooksaus, shoarmasaus en piri-piri saus op tafel. Bij gebrek aan piri-piri neem ik zoete chilisaus. Wij zijn niet van die sambal eters. Als ik toevallig andijvie heb snijd ik hiervan reepjes en doe die als het vlees klaar is even erdoor heen. Dan direct op tafel zetten.
Een knapperig Turks brood is ook erg lekker om eerst in de lengte door de helft te snijden en de helften weer in stukken. Opensnijden en vullen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tips!!

Andere antwoorden (7)

Door middel van de site van Jeanne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaken verschillen, dit vind ik lekker:

Goed brood, lekker mals shoarma vlees, ijsbergsla (knapperig), sterke knoflooksaus. De ander doet er weer ui doorheen, augurk of tomaat. Maar doe mij maar lekker basic.

Het onmisbare is de sla en een goede saus.

Ik zeg dus experimenteer zelf en zoek op internet naar plaatjes of recepten van lekkere shoarma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst knoflooksaus, dan shoarma, dan een beetje sla. en als laatste saus (dit keer knoflook, en een beetje sambal)
in die volgorde in het broodje.

volgens rotterdams recept :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ingrediënten voor Broodje shoarma 4 personen.

500 gram mals lamsvlees of varkensvlees, in reepjes
0,5 theelepel gemberpoeder0,5 theelepel cayennepeper0,5 theelepel kurkuma (koenjit)0,5 theelepel kaneel0,5 theelepel knoflookpoeder1 theelepel komijn (djintan)1 theelepel koriander (ketoembar)0,5 theelepel nootmuskaat1 theelepel paprikapoeder0,5 theelepel gedroogde peterselie0,5 theelepel gedroogd selderieblad
0,5 theelepel zout0,5 theelepel zwarte peper0,5 theelepel kerrie0,5 theelepel kruidnagel3 centiliter olijfolie50 gram ijsbergsla8 voorgebakken pitabroodjes2 tomaten

VOOR DE KNOFLOOKSAUS:3 eetlepels volle yoghurt5 eetlepels mayonaise2 à 3 teentjes knoflook uit de pers1 theelepel citroensapzoutwitte peper

Bereidingswijze voor Broodje shoarma
Meng de kruiden goed onder elkaar. Bestrooi de reepjes vlees royaal met de kruiden en roer goed door elkaar. Bewaar het restant van de kruiderij in een afgesloten potje voor de volgende keer. Laat het vlees 1 uurtje rusten in de koelkast. Als je krap in de tijd zit, kun je dat eventueel overslaan. Verhit de olie in de wok. Roerbak de vleesreepjes gedurende 5 minuten op hoog vuur. Bak ondertussen de pitabroodjes volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snijd de ijsbergsla in ragfijne reepjes. Snijd de tomaat in dunne plakjes. Snijd de broodjes overlangs door en klap ze open. Leg eerst een laagje ijsbergsla erop en dan het shoarmavlees. Bestrooi met de knoflooksaus, leg een schijfje tomaat er bovenop en klap het broodje dicht. Leg per persoon 2 broodjes op een voorverwarmd bord. Geef er een glas stevige rosé bij, zoals een Navarra
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Wanneer je de broodjes opensnijdt valt de helft er toch uit? je kunt beter aan de bovenkant een stuk afsnijden zodat je er gemakkelijk met een lepel in kunt. Als je nu de punt van het mes in de afgesneden kant van het broodje zet en even heen en weer haalt, gaat het broodje van binnen van elkaar en kun je het net als een zakje vullen met vlees, saus en rauwkost.
van de supermarkt en dan zelf warm maken
lekkere pot wiskysaus erbij
flesje Heineken.
Enjoy life !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recepten zat te vinden, hoewel ik hier weer een paar originele als antwoord zie die zeer de moeite waard zijn om te proberen. Heb je een scherp mes? Gebruik dan eens zeer fijn gesneden rode kool als rauwkost om je pitabroodjes samen met vlees en saus te vullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip van de rode kool, lijkt me erg lekker!
De eenvoud is vaak het lekkerst: goed geroosterd vlees (of seitan- is ook erg lekker- voor als je geen vlees wilt) met wat pittige rauwe ringen ui, een pittige tomatensaus onderop, en een milde romige tzatziki (of knoflooksaus op basis van (turkse) yoghurt).
Eventueel een handje ijsbergsla of een dotje zuurkool is ook lekker.
De kruiden voor het vlees zijn eenvoudig, enkel wat peper paprikapoeder en een snuf kaneel (en kerrie misschien) zijn heerlijk :-)