Filodeeg en bladerdeeg zijn beide niet erg gezond!
Maar filodeeg is zeer geschikt om hartige taarten mee te maken.
Het is geschikt om alles te maken wat een 'natte'vulling heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee gezonder is het niet, ook door filodeeg zit boter.

Neem wel een hele stapel filodeeg, want ik heb eens een taart met 3 laagjes gemaakt en dat is totaal mislukt. Het deeg was helemaal opgelost in de vulling.

Wat wel gezonder (of minder ongezond eigenlijk) is, is deeg voor hartige taart (koopmans, 10 velletjes in de vriezer van de supermarkt). Dat deeg bevat aanmerkelijk minder calorieen.
paulus811
13 jaar geleden
Filodeeg bestaat uit meel, water en een beetje olie. Zelden wordt er een ei aan toegevoegd.
Filodeeg bevat maar 6% vet en daartegenover bestaat bladerdeeg uit 23& vet. Het deeg zelf is dus wel gezonder.

Bij het verwerken van filodeeg moet echter elk vel met boter ingesmeerd worden en op elkaar gelegd, omdat de vellen dun en teer zijn, ze scheuren snel. Voor een appelstrudel die een zware vulling heeft, moet je zeker 10 vellen gebruiken, dus reken maar uit, 10 vellen met boter insmeren, dit is zeker 150 gr. Voor een hartige taart heb je zeker 6 velletjes nodig. Die kun je echter dan ook insmeren met een mengsel van boter en olie dat je warm gemaakt hebt, dan heb je er maar weinig van nodig.
Het gaat erom dat het deeg aan elkaar plakt.

Je kunt het dus zo minder vet maken dan bladerdeeg.
amc
13 jaar geleden
Ze vallen beiden niet echt onder de "gezonde keuken" natuurlijk.Filodeeg is echter wel lichter verteerbaar en daardoor misschien iets minder slecht.
Hartige taarten bakken gaat zelfs heel goed.Bijvoorbeeld deze spinazietaart,of spinaziepastei

Spinazie-filodeegtaart

Nodig voor 4 personen:
* 750 gram bladspinazie uit de diepvries
* 3 uien,ragfijn gesneden
* 2 tenen knoflook,ragfijn gesneden
* 75 gram gehakte walnoten
* 6 eetl boter
* 3 eetl (halfvolle)crème fraîche
* 0.5 theel pimentpoeder
* 0.5 theel kaneelpoeder
* zout en versgemalen zwarte peper
* 300 gram filodeeg(40x40)ontdooid en tot gebruik bewaren onder een vochtige theedoek,ze drogen heel snel uit
* 1 eidooier,losgeklopt
1) Laat de spinazie ontdooien in een vergiet,vervolgens goed uit laten lekken en daarna goed uitknijpen.Hak de spinazie grof.Smelt 2 eetl van de boter in een (hapjes)pan en bak hierin de ui en de knoflook lichtbruin,walnoten,crème fraîche,spinazie,piment- en kaneelpoeder toevoegen en alles goed mengen,op smaak brengen met zout en versgemalen zwarte peper.Laat de vulling afkoelen.
2) Bekleed een bakplaat met bakpapier en verwarm de oven voor op 220 graden C(heteluchtoven op 200 graden C).Smelt de rest van de boter en bestrijk hiermee de vellen filodeeg,leg ze op elkaar.Bestrijk de randen van het deeg met de eidooier.Leg het deeg op de met bakpapier beklede bakplaat.
3) Schep de spinazievulling in het midden van het filodeeg,klap de punten naar het midden en knijp ze vast,zorg wel dat je een kleine opening overhoudt,de damp moet bij het garen kunnen ontsnappen.Bestrijk de bovenkant met de rest van de eidooier.Bak de spinazie-filodeegtaart in het midden van de voorverwarmde oven gedurende 30 minuten.
Tip:het is ook lekker om blokjes feta in de vulling te doen,dan wel minder zout gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, Iggy, ik heb op het verkeerde duimpje gedrukt, moest plus zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en nu mag ik van de moderatoren geen plusje meer toevoegen+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En bedankt moderatoren!